Kirjoittaja Aihe: Hirven käsittely  (Luettu 52856 kertaa)

Poissa Jarmo_P

  • Itälaikajaosto
  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 2768
Vs: Hirven käsittely
« Vastaus #165 : 13.04.10 - klo:08:07 »
Jos harrastetaan ajometsästystä koiraa apuna käyttäen, on pysäyttävä korkea koira siihen väärä valinta.
Mäykky tai vastaava siihen hommaan.

Nämä pitkät jopa yli 10km seuraamiset ovat enemmän muiden rotujen ominaisuuksia, suurin osa laikoista on palannut jo viimeistään puolivälistä takaisin :).
Ainakin suurilla korpimailla tarvitaan tätä sitkautta hirven seuraamiseen, mutta silloin kun seurataan pakenevaa hirveä, koiran suusta ei saa haukkua kuulua, sopiva läähätys vaan.

Monenko harmaan olet kuullun vingahtelevan 100 - 200 metriä hirven takana? Minä olen useamman kerran.
Riistavietin kennel: Syntynyt metsästäjäksi, Pakotettu palkkatyöhön :).

Laikapoika

  • Vieras
Vs: Hirven käsittely
« Vastaus #166 : 13.04.10 - klo:10:09 »
Monenko harmaan olet kuullun vingahtelevan 100 - 200 metriä hirven takana? Minä olen useamman kerran.
Yhden ajavan harmaan olen nähnyt ja kuullut, ajoi jälkeäkin oikein haukkumalla. En yleensä liiku niissä piireissä missä harmajat ovat ;)
Kuitenkin viime syksynä kuuntelin todella hyvää jämyn haukkua joka kesti paikallaan lähes viisi tuntia keskeytymättä.

En aivan ymmärtänyt tuota sinun kysymystä etkä sinä ehkä tuota minun aikaisempaa kirjoitusta?

Poissa leo

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 384
Vs: Hirven käsittely
« Vastaus #167 : 13.04.10 - klo:11:19 »
Karhua ei oikein pysty ohjailemaan autolla. Karhu menee sinne minne se tahtoo. Näin kävi kun haukutettiin taipparia yritettiin saada pysymään suomenpuolella. Karhu päätti mennä venäjälle otti kahdenkilometrin vaudin ja juoksi kahden auton välistä vyöhykkeelle. Kyllä hirvi haukuttaa ei se päivätolkulla jaksa juosta ;). Kokeissa jos juoksee ei siitä pisteitä tule. Tottahan on jos mölypassi pistetään ympärille, eihän hirvijahdista tule mitään. Paras konsti on tietysti ukot tulille ja koira metsään. Koirametsästyksessä koiramiehet on niin itsekkäitä että ampuvat kaiken. Passimiehet on veto ja nylkymiehiä. Onko tämä sitä oikeata metsästystä? Eikä sillä koiralle ole merkitystä ammutko pelkiin seisontahaukuihin keskelle umpikorpea vain ampuuko passimies seisontaan tai siirtyvään lähelle tietä. Silti koira pelaa kokeissa.         

Poissa Jarmo_P

  • Itälaikajaosto
  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 2768
Vs: Hirven käsittely
« Vastaus #168 : 13.04.10 - klo:12:54 »
Moni erämies on lyönyt "hanskat tiskiin" itärajan karhuhärdellille ja ovat siirtyneet lappiin karhujahtiin.
Siellä jahti on enemmän karhun ja koiran välistä koitosta kun tiet ei auta aina GPS-miehiäkään.
Itse olen suunnitellut että tulevana syksynä täyttäisin näiden erämiesten jättämää aukkoa itärajalla (ensimmäisen kerran).
Riistavietin kennel: Syntynyt metsästäjäksi, Pakotettu palkkatyöhön :).

Laikapoika

  • Vieras
Vs: Hirven käsittely
« Vastaus #169 : 13.04.10 - klo:12:56 »
Kyllähän niitä itsekkäitä koiramiehiä löytyy, varmaankin suurin osa.
Omassa porukassani pääsee jokainen halukas minun koiran haukkuun ampumista kokeilemaan, olen nähnyt siinä hommassa jo tarpeeksi, ei ole pakko enää päästä ampumaan.
Onhan se mukava katsoa iloisia metsästäjiä jotka pääsevät ampumaan suurta riistaa.
Lisäksi meillä pääsee kaikki koiramiehet yksin koiran kans mehtään jos haluavat.

Tämä on toiminut hyvin, miehet tyytyväisiä :D

Teeri

  • Vieras
Vs: Hirven käsittely
« Vastaus #170 : 13.04.10 - klo:13:04 »
meillä koiramies liikuskelee parinsa kanssa ja muut monesti tulilla. Soitellaan sit kun haukun saa. Mulle on ihan sama kuka ampuu kun koira saisi niitä haukkuja mahdollisimman runsaasti ja löytäsi hirviä. Aina ei passi porukkaa edes saisikaan jos monella koiralla haukku.

Teeri

  • Vieras
Vs: Hirven käsittely
« Vastaus #171 : 13.04.10 - klo:14:25 »
Moni erämies on lyönyt "hanskat tiskiin" itärajan karhuhärdellille ja ovat siirtyneet lappiin karhujahtiin.
Siellä jahti on enemmän karhun ja koiran välistä koitosta kun tiet ei auta aina GPS-miehiäkään.
Itse olen suunnitellut että tulevana syksynä täyttäisin näiden erämiesten jättämää aukkoa itärajalla (ensimmäisen kerran).

En mene sinne helpolla. Ennemmin yksityismailla tässä pikkaisen vähemmällä karhu määrällä kuin siellä hirveessä ryysiksessä. Ei tästä tartteisi valtionmaille montaa kymppiä aella mutta olkoon. Pari ukkoa on tullut seuran mailla karhujahdin aikaan vastaan (metsästäjiä). Pienempi mahdollisuus mutta mukavaa ja tietysti se ihan hiku karhun haukkuja puuttuu vielä.

Renni

  • Vieras
Vs: Hirven käsittely
« Vastaus #172 : 13.04.10 - klo:16:17 »
Moni erämies on lyönyt "hanskat tiskiin" itärajan karhuhärdellille ja ovat siirtyneet lappiin karhujahtiin.
Siellä jahti on enemmän karhun ja koiran välistä koitosta kun tiet ei auta aina GPS-miehiäkään.
Itse olen suunnitellut että tulevana syksynä täyttäisin näiden erämiesten jättämää aukkoa itärajalla (ensimmäisen kerran).

Leo kirjoittelee asiaa kokemuksen pohjalta. Kyllä pohjoiskarjalassakin voi metsästää koira+mies systeemillä. Itsekin olen kaatanut pari karhua yksin, ilman passimiehiä ja vieläpä ilman minkäänlaista tutkaa. Yhden olen vanhalla piipparilla paikantanut menevän tietylle kulkupaikalle ja karhulle sillekin kävi myös köpelösti. Loput karhuni kaatanut hiipimällä haukkuun. Että ei ole pakko ottaa isoa kaartia mukaan jahtiin eikä liittyäkään sellaiseen. Äänetön hiljainen liikkuminen yksin, haukkuvan koiran kanssa saa karhun jopa erehtymään viimeisen kerran.Ei se lappikaan ja pohjoinen autuaaksi tee jos ei ole taitoa ja ainakaan sitä pelaavaa koiraa. Mutta matkailu avartaa.

tikka

  • Vieras
Vs: Hirven käsittely
« Vastaus #173 : 13.04.10 - klo:20:07 »
Kyllä nyt renni ja leo puhuu asiaa, 30 min ei riitä mihkään hirvellä joka on oppinu jätättään koiiran, kerranki oli haukuttavana lehmä+vasa, yhen karkon aikana jolla oli pituutta linnun tietä n6km mutta samassa matkassa ylitettiin joki 7 kertaa. Ei ois puolituntia riittäny karkon kiinniottoon mutta päivä riitti kuitenki vasan tappoon. Eikä ne piskit siitä parane vaikka koe sääntöjä mulkataan, niin eiköhän se oo sama antaa niitten olla ja keskittyä olennaiseen?

Teeri

  • Vieras
Vs: Hirven käsittely
« Vastaus #174 : 13.04.10 - klo:21:56 »
kyllähän täälläkinkin karhun siirrot suht. hyvin tiedetään vaan se todellinen koira puuttuu. Hirvikoiria löytyy vaikka joka jätkälle mutta ei todellisia karhukoiria. Tietkin niin kovia että ei oikein jälkiä nää ja lankoja ei saa viritellä. Tarvitaan koira joka etsiii karhua!!! Voin muutaman tonnin maksaa jos joku myy  :)  ;D mutta kyllä minullekkin joskus pelikoira karhulle sattuu ja voi sit kehuskella  ;) Kyllä minä karhun tapan jos työkaveri löytyy  ;D  Edelleen sanon että ukkolle riittää kun tietää vähän nallen liikkeitä ja osaa ampua mutta kunnon kaadoissa koiralle kiitokset


« Viimeksi muokattu: 14.04.10 - klo:04:43 kirjoittanut Teeri »

Teeri

  • Vieras
Vs: Hirven käsittely
« Vastaus #175 : 13.04.10 - klo:23:25 »
Itsekin olen kaatanut pari karhua yksin, ilman passimiehiä ja vieläpä ilman minkäänlaista tutkaa. Yhden olen vanhalla piipparilla paikantanut menevän tietylle kulkupaikalle ja karhulle sillekin kävi myös köpelösti. Loput karhuni kaatanut hiipimällä haukkuun. Että ei ole pakko ottaa isoa kaartia mukaan jahtiin eikä liittyäkään sellaiseen.


Täytyy kyllä myöntää että on tuo renni aika kova jätkä :) Olen kyllä kuullu että kovia koiria sillä on ollu mutta en ole tienny että se noin kova seppä on :)

Renni

  • Vieras
Vs: Hirven käsittely
« Vastaus #176 : 14.04.10 - klo:08:34 »
Itsekin olen kaatanut pari karhua yksin, ilman passimiehiä ja vieläpä ilman minkäänlaista tutkaa. Yhden olen vanhalla piipparilla paikantanut menevän tietylle kulkupaikalle ja karhulle sillekin kävi myös köpelösti. Loput karhuni kaatanut hiipimällä haukkuun. Että ei ole pakko ottaa isoa kaartia mukaan jahtiin eikä liittyäkään sellaiseen.


Täytyy kyllä myöntää että on tuo renni aika kova jätkä :) Olen kyllä kuullu että kovia koiria sillä on ollu mutta en ole tienny että se noin kova seppä on :)

Ei siihen kovaa seppää tarvitse enkä tunnusta olevani sellainen, vaikka autopeltiseppä ammatiltani olenkin. Aloitin karhun pyynnit aikoinaan 80 luvun loppupuolella ja kun silloin oli vielä vapaametsästys, eli sai metsästellä ihan missä vaan ilman metsästysoikeuksia. Pari syksyä meni alkuaikoina ulkoillessa ja noina syksyinä kun kunto oli vielä kova niin kuljin koiran kanssaja ilmankin  joka päivä vähintään 20 kilometriä pitkin metsiä ja soita näkemättä ja tememättä minkäänlaista havaintoa karhuista. Karhujakin oli paljon vähemmän.Tuolloin karhunmetsästäjiä oli Lieksassakin vain kourallinen. Nyt 1000 ja 2000 välillä.Toimiva koira ratkaisee kaiken ja aktiivinen yrittäminen varmasti palkitaan kaadolla jossain vaiheessa kun vain sitkeästi yrittää. 80 luvun lopulla metsästelin yksikseni ja kaverin kanssakin. Tuolloin oli mukava kuljeksia pitkin metsiä ilman mitään kiirettä ja paineita ja koskaan ei näkynyt tai sattunut kohdalle muita karhunpyytäjiä kun niitä ei yksinkertaisesti ollut. Kolme karhua sain aivan viimeisinä päivinä lokakuun puolivälissä. Hyvää tuuriakin oli mutta aika hyvät koiratkin oli käytössä.

Teeri

  • Vieras
Vs: Hirven käsittely
« Vastaus #177 : 14.04.10 - klo:09:15 »
Onhan niitä yrittäjiä nykyjään siellä aika runsaasti. Ei pitkää tienpätkää taida vapaana olla jossa ei ukkoa passissa olisi. Karhuja on täällä mutta rehellisesti sanottuna kokemus ja taito on vielä alku tekiöissään mutta joku melkein joka vuosi Enon alueellakin onnistuu. 80 luvun alussa en vielä osannut itse kengännauhoja sitoa ja 1994 kun kävin metsästyskortin niin sorsien ja metsäkanojen paukutustahan se oli, ei vielä paljon karhut kiinnostanut. Kerran se meidän lähellä silloin nuorena poikana murahteli niin hyvä kun ei ollu paskat housussa ;) Joku koira törmäsi nalleen ihan meidän lähellä ja alkoi sellainen riehunta että koirakin taisi luikahtaa pakoon.

Poissa leo

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 384
Vs: Hirven käsittely
« Vastaus #178 : 15.04.10 - klo:21:52 »
Moni on lyönyt haskat tiskiin itärajalla. Moni näin tehnyt, jopa osa paikallisia. Vuosivoudelta karhunmetsästys kiinostaa yhä useampia. Jarmolle vain tervetuloa. Yksin ei tarvitse kulkea. Metsäautotien pölypilvi ei laskeudu alas ennen kuin karhut on nurin. Kun Ilomansi lopettaa tulee Lieksan saloille sakeampi pölypilvi. Parhailaan passipaikan ohi kulkee 28 autoa tunnissa. Laskennan taisi tehdä "hauannne" muutama vuosi sitten.