Kun pennut syntyvät niin niiden kanssa nartun omistaja siirtyy uuteen "virkaan" eli kasvattajaksi.
Tämän yhteydessä tulee uusia vastuualueita, mutta myös oikeuksia. Ja ensimmäinen oikeus on se että kasvattajalla on oikeus päättää kenelle hän myy tai ei myy pentunsa.
Olen kasvattanut monta pentuetta, mutta tällaiseen tapaukseen olen törmännyt ensimmäistä kertaa.
Eli pennut olivat syntyneet ja laitoin ilmoituksen pentulistalle. Jo ennen sitä yksi uros pentu oli varattu. Ilmoituksen ilmestyessä minuun otti yhteyttä yksi henkilö joka halusi (ainakin näin hän tämän asian ilmaisi) nimenomaan karamish-värisen pennun. Varmoja karamishia oli kaksi, toiset kaksi aika mustia, mutta ei karamishia ja yksi harmaa. Kerroin että jos ensimmäinen pentujen varaaja otta jonkun muun kuin karamish niin tämä valitse karamishista ensimmäinen, muuten hän valitsee jompi-kumpi näistä jäljellä olevista musta-ruskeista.
Viime viikon puolivälissä tämä henkilö soitti minulle ja ilmoitti että haluaa tulla joulun jälkeen (pentujen luovutus oli alkamassa kuitenkin jo 19 joulukuuta). Silloin kun hän sai tietää että harmaa uros on lähdössä uuteen kotiin jo viikonloppuna eikä sille ensimmäiselle varaajalle vaan jollekin toiselle niin alkoi sellainen huuto että teki mieli sulkea koko puhelin. Muistutin että hän oli kiinnostunut vain mustista pennuista, mutta turhaan. Puhelimesta kuului, että "nyt sinä peruutat kaupat nuiden ihmisten kanssa, minä haluan tulla ja testata nämä pennut, sitten päätän kumman otan tai otanko ollenkaan." Vastasin, että parempi on että hän jättää ottamatta pennun minulta.
Tämän jälkeen kuulin, että yksi kasvattaja haki kasvattinsa takaisin samalta alueelta missä tämäkin henkilö asui. Soitin sille kasvattajalle ja selvisi että kyseessä on sama henkilö. Viikon loppuna tuttavani kävi katsomaan tätä haettua pentua niin se oli paitsi laihassa kunnossa myös erittäin lihasköyhä. Selvisi myös että tämän vuoden aikana muutkin kasvattajat ovat hakeneet kyseiseltä henkilöltä omia kasvattejaan.
Tämän jälkeen päätökseni oli jo lopullinen.
Sunnuntaina tämä henkilö yritti soittaa minulle, mutta olin juhlassa joten en pystynyt vastaamaan. Saman tien alkoi pitkä soittosarja tuntemattomasta numerosta. Tuntemattomasta numerosta soitot jatkuivat maanantai aamullakin. Mutta periaatteesta en vastaa tuntemattomiin puheluihin.
Sen jälkeen alkoi tekstiviestittely. Tässä se on:
ostaja:
"hyvää päivä... olen ilmoittanut laikajärjestön puheenjohtajalle ja kuluttajavirastoon sopimusrikkomuksesta. Asia menee täten eteenpäin koska ette ole halukas selvittämään tätä juttua puhelimitse".
myyjä:
"En ole myymässä teille pennun. Se on kasvattajan oikeus päättää kenelle myydän ja kenelle ei. Viimeisen keskustelumme jälkeen vastan vain kirjallisesti. Teillä on oikeus tehdä valituksia, mutta pennun ette minulta saa".
ostaja:
"Selvä. tästä julkinen juttu laikajärjestön sivulla ja ilmoitus puhenjohtajalle.. tiedätkö että suullinen sopimus on yhtä pätevä kun kirjallinen.. te venäläiset ette osaa pitää sopimuksesta kiinni. olette epärehellistä porukka"
myyjä:
"Kiitos mielipiteestänne. Tästä menee poliisille rikosilmoitus kunnian loukkaamisesta".
ostaja:
"Tämä on vapaa maa ja mie voin sanoo mielipiden..ja mie teen rikosilmoituksen sopimuksen rikkomisesta".
Kyseinen henkilö soittikin puheenjohtajalle ja muille. Mutta ei julkaissut asiaa tällä palstalla kuten uhkaili. Joten päätin julkaista sen itse. Kirjoitin tämän tarinan varoituksena. Ottakaa yhteyttä muihin kasvattajin ja selvittäkää asiat jos ostaja kuulostaa samanlaiselta kuin tämä.
Minultakin saa kyseisen henkilön nimen, mutta ei tietenkään tällä palstalla.
On ymmärrettävää jos joku koira ei täyttänyt odotuksia, mutta silloin kun niitä on niin paljon kun sain selville niin pitää olla kyse jostakin muustakin kuin vain koirasta.