Kirjoittaja Aihe: Koiran haku  (Luettu 4858 kertaa)

Poissa torsti

• Jäsen
  • *
  • Alina Andrus Ajka Almir Aleksi
Koiran haku
« : 04.10.11 - klo:08:42 »
Tämäkin liittyy jalostukseen erinomaisen paljon.Olen ollut aiempina vuosinakin melko paljon tuomarina LINT/HIRV kokeissa,mutta nyt on alkanut melko selkeästi tulla selvemmäksi ja selvemmäksi hirvikokessa käyvien koirien nk.kylmä haku eli silloin kun ei maastossa löydy tuoreita jälkiä heti irtilaskun jälkeen.Koirat eivät hae yhtään mitään koska ne lasketaan kokeessa aina melkeimpä suoraan jäljelle tai erittäin todennäköiselle hirven oleskelupaikalle.Jalostus menee eteenpäin sitten vain näiden koirien avulla jotka on käytetty kokeessa jossa etsitään AINA valmiit hirvet.Tänä vuonnakin olen jo käynyt kaikilla hirvikoiraroduilla kokeessa ja tulos on suorastaan masentavaa.LINT kokeessa koirat hakevat koska niiden on itse etsittävä linnut niitä ei etsitä tarjottimelle valmiiksi, joten toteamus on jotta lintukokeessa käyvillä koirilla on näkemykseni mukaan parempi haku kuin jalostukseen käytettävillä hirvikoirilla ja jalostus myös menee oikeaan suuntaan,koska haku on eniten periytyvä ominaisuus koirassa.
Nyt uudetkin HIRV koe sääntöehdotukset tukevat vain edelleen tätä ensimmäiseltä lenkiltä löytöä koska nykyisilläkin säännöillä saat tosi hyvät haku+pisteet kun koira laitetaan "jäljelle" uusissa siitä saa jopa 12p/15pisteestä.
Kun olet kokeessa tuomarina sinun pitää arvostella koiran haku hyväksi vaikket näkisi siitä pätkääkään kun koira häviää ensimmäisen sekunnin jälkeen hirven matkaa,joka on etsitty rittävän lähelle niin tällä tiedolla sitten jalostetaan koiria.
« Viimeksi muokattu: 04.10.11 - klo:09:01 kirjoittanut torsti »

Poissa Henna Koljonen

• Jäsen
  • *
  • Näyttelyvastaava
Vs: Koiran haku
« Vastaus #1 : 04.10.11 - klo:09:23 »
Miten hakemattomuus ilmenee? Koira pyörii jaloissa, pyörii näkyvillä, kaivelee myyriä vai tarkkailee isäntää, "et mitäs nyt tehään"?

Kuinka suuri osuus haussa on sitten sitä koulutusta? Eikös hyvähakuisen koirankin haun voi pilata omalla toiminnallaan.
~Lslu FI JVA Dimir~
~Lslu Ayan~

Poissa Jarmo_P

• Itälaikajaosto
  • Jäsen
« Vastaus #2 : 04.10.11 - klo:09:33 »
Miten hakemattomuus ilmenee? Koira pyörii jaloissa, pyörii näkyvillä, kaivelee myyriä vai tarkkailee isäntää, "et mitäs nyt tehään"?

Kuinka suuri osuus haussa on sitten sitä koulutusta? Eikös hyvähakuisen koirankin haun voi pilata omalla toiminnallaan.

Helpoimmiten se ilmenee siinä kun isäntä istuu kannolle niin koira ei lähde minnekkään. Varmaan tuo hiirien pyynti kuuluu samaan kategoriaan sekä jonkin verran riistavietin puutteeseen.

Isännän seuraamattomuus johtuu useimmiten siitä, että koiran mukana "kuljetaan" autolla eikä anneta koiran palata takaisin omia jälkiään.

Omat kokemukseni koiran hausta on "kaksijakoiset". Täällä etelässä kun kuljetaan lyhyitä matkoja koira saa tehdä rauhassa hakulenkit joten ne suuntautuvat kulkusuunnassa sivulle pitempinä lenkkeinä. Kun taas kairassa isännän kävelylenkit ovat 10-15 kilometriä niin koiran sivulle suuntautuvat lenkit "kapenee". Toisaalta koiraa on helppo ohjata ns. karhun/hirven asuin maille, eikä koira väsytä liikaa itseään turhiin liian suuriin hakulenkkeihin.

Jos pelkistäis niin kaiken takana on laimeat riistavietit.
« Viimeksi muokattu: 04.10.11 - klo:10:07 kirjoittanut Jarmo_P »
Riistavietin kennel: Syntynyt metsästäjäksi, Pakotettu palkkatyöhön :).

Poissa junttieinari

• Jäsen
  • *
« Vastaus #3 : 04.10.11 - klo:12:12 »
Olen tässä syksyn aikana seuraillut tutkalla useamman koiran hakua. Kylmään metsään laitettuna laikat, 2kpl, näyttävät tekevän isonevaa rengasta isännän ympäri. Näillä hakulenkki on ajallisesti sopiva (15-30 min), mutta lähellä (100-400 m).
Muutama harmaan rodun edustaja näyttää hakevan ihan eri tavalla. Koira lähtee pian irtilaskun jälkeen hortoilemaan poispäin, isännästä välittämättä. Ennen pitkää hirvi jostain löytyy. Laikoilla lähihakuisuuden takia jää usein löytymättä.

Itse olen tänä syksynä yrittänyt jatkaa hakulenkkejä niin, että en ole lähtenyt kävelemään ollenkaan. Lenkit ovatkin jatkuneet. Eilen lähdin metsään koiran mukana pitkästä aikaa. Tulos oli, että koira pyöri 200m sisällä. Ei kyllä näkyvissä (koetta ajatellen hyvä asia), mutta ihan liian lähellä. Autolta irti päästyään teki heti yhden kilsan lenkin 30min (jäniksen perässä???), mutta kun lähdin mukaan lenkit heti lyhenivät. Liikuin hitaasti ja vain koiran ollessa näköpiirissä.

Kertokaapa hyvien laikojen omistajat miten koiranne hakevat ja miten itse toimitte. Koiran riistavietti on kyllä kohdallaan, yksi kaatokin on ja hyviä haukkuja useita.

Poissa LeKa

• Jäsen
  • *
    • Tervasärkän Kennel
« Vastaus #4 : 04.10.11 - klo:21:37 »
Hieman kanssa aloittajan kanssa erimieltä..
Nyt 2,5 vuotiaan KVA arvoon tulokset haukkuneen jämtin koulutuksessa autolta liikuin 200 metriä tyhjiin maastoihin ja perse penkkiin, tuli hyvä hakija.
Laika narttuja pari joista voin sanoa että linnut kiinnostaa mutta haku suppeaa ja peiliin saa katsoa kun liikaa kuljin niitten kanssa nuorempana.
Nikon kanssa koulutus tulee olemaan täysin samanlaista kuin jämyllä eli aikaa kannon nokassa käytetään koiran tyhjän haun kouluttamiseen..  ;)
Koiraa valittaessa pitää tehdä valintoja, joskus ne ovat oikeita ja joskus vääriä..