Moi!
Tuuli 21v Kuusamosta päivää! Ihka uusi olen foorumilla, innostuttiin laikoista miehen kanssa joku aika sitten, kun ollaan väännetty meille sopivasta rodusta. Tää oli oikeastaan eka, josta molemmat innostu. Jussi on ollu suomenpystykorvan tai pohjiksen kannalla, minä taas olen haaveillut setteristä tai seisojasta.. Haluaisin koiran, jonka kanssa voisin itsekin harrastaa (toko, näyttelyt). Lisäksi kokemukset (Jussin papalla pohjanpystykorvia, omallani aikoinaan pystiksiä) eivät niin positiivisia, haukkuherkkiä ihan kotioloissakin, eivätkä juurikaan miellyttämisenhaluisia. Sitten valo syttyi ja muistin, että onhan se vielä kolmaskin vaihtoehto, laikat. Aluksi intoilin itälaikasta, "koirankokoinen" ja komea. En ollut tästä venäläläis-eurooppalaisesta kuullutkaan, ennenkuin tätä laika järjestön sivua selasin ja siihin silmäni iskin. Nätti kuin sika pienenä, kompaktin kokoinen, monelle riistalle sopiva, fiksu, sosiaalinen perhekoira. Mikä ettei? Lisäksi se, ettei tämä ole se kaikkein tavallisin rotu, viehättää tietysti.
Meillä metsästys on viel ihan lapsen kengissä, ja ollaanki enemmän oltu kalamiehiä (ja naisia) tähän asti. Niin se vaan tahtoo tuo harrastus laajentua, ja ruvennu tuntumaan tuo perhostuskausi niin lyhyeltä. Harrastaa saisi melkeen koko vuoden, kun laajentaisi metsästyspuolelle
Koiran hankinta siis ei todellakaan ole täysin ajankohtaista vielä, opetellaan ensin ilman.. Toki meillä kokeneita metsämiehiä lähipiirissä, joten hyvissä käsissä (me ja tuleva koira) ollaan. Ollaan henkeen ja vereen koiraihmisiä kaikenlisäksi, joten koiraharrastuksen yhdistäminen tähän eräilyyn olisi huippua.
Muutamaan kysymykseen kaipaisin kokeneilta vastausta.. Meillä koira tulisi luultavasti aika puhtaasti metsäkanalintujen pyyntiin. Kuitenkin suurriistakin miestä kiinnostaa ja isänsä aika kuulunut hirviporukkaan.. veri vetää siis sinnekin. Miestä kuitenkin huoletti, että jos ollaan koiran kanssa lintumetillä, ja se sattuu saamaan vainun hirvestä. Painuuko se kuinka kauas sitä hirveä haukkumaan, eli tyssääkö linnustus sinä päivänä siihen paikkaan ja koiraa haetaan sitten hirven luota? Kumpaa koira haukkuu mieluummin, lintua vai hirveä, vai onko puhtaasti yksilöstä / koulutuksesta kiinni? Entä mikä olisi hyvä aika ottaa pentu? Itse järkeilin sen niin, että paras ottaa alkukesästä.. kulkea sen kanssa paljon metsässä ja kehut mahdollisista haukuista. Syksyllä olisi jo sen verran ikää, että pääsisi tositoimiin reenaamaan. Entä jos Se-Oikea pentu tuleekin vastaan vaikkapa kevättalvella, eikä mahdollisuutta lintujen tiputukseen ole koiran pentuaikana? Kuinka tärkeää pentuajan kokemukset ovat ve-laikan kanssa? Uros vai narttu linnunpyyntiin? Olen lukenut, että nartulla voisi olla enemmän kärsivällisyyttä linnunpyynnissä..
Sata kysymystä, kiitos ja kumarrus jo etukäteen
Tuuli&Jussi