Tervehdys,
Minulla on vajaa yhdeksänviikkoinen itäsiperianlaika kotona ja olisi pari kysymystä, miten teillä on omien pentujenne kanssa alkanut yhteiselo?
1) Välillä pentu ei syö minusta kunnolla, varsinkin nyt kun on joutunut olemaan pari päivää yksin kotona apukeittiössä, kun olen aloittanut työt. Voiko kyseessä olla eroahdistusta näin alussa, kun joutuu olemaan pitkän päivän yksin ja on ihan uusi tilanne? Alkuun olin pennun kanssa kyllä vajaan viikon koko ajan ja ruoka maistui alkuun paremmin. Nappeja olen antanut ja välillä jauhelihaakin, kun saisi näin alussa syödä kunnolla jotta kasvaa isoksi rontiksi
2) Haukkuuko yleensä tämän ikäinen pentu leikkiessään? Mitä leikkejä tuon ikäiselle voisi olla? Välillä sitten riehaantuu niin, että puree vaan ja lelutkaan ei tahdo kiinnostaa, kun vaan se pureminen. Meidän kaveri on kovin hiljainen eli ei hauku, vaikka muuten vilkas pentu kyseessä. Miten saisi vähän itseluottamusta ja haukkua kehiin leikeissä? Joskus sitten kerjää huomiota haukkumalla kuitenkin eli homman osaa halutessaan. Vieraita ihmisiä ei hauku koskaan.
3) Entäpä miten muut koirat? Minkäikäisenä voisi alkaa totutella muihin koiriin? Yhden todella rauhallisen aikuisen hirvikoiran on nähnyt kauempaa sen jälkeen kun pentu haettiin ja arkaili sitä kovin. Toiveena olisi, ettei tule ainakaan arka pentu. Ihmisiä kohtaan ei ole yhtään arka, eikä pelkää kovempia ääniäkään ollenkaan.... Innokkaasti tutkii paikkoja ulkonakin ja on älykäs veijari
Onko koiran koolla tutustelussa väliä ja miten teidän vastaavanikäiset ovat suhtautuneet muihin koiriin? Naapurin koiran haukkua kuuntelee kyllä kiinnostuneena noin 30m päästä eikä mene noloksi.
4) Talon takana metsänrajassa ja vähän metsän puolellakin ollaan kanssa kuljettu ja siellä keppejä kanneltu, voiko metsässä leikkiä mitään vielä näin pienen pennun kanssa? Olisi luonnollinen ympäristö purkaa virtaa, kun tulen töistä.... Miten jos heittelisi jotakin "hirvennahkaa" koko ajan kauemmas, niin oppisi käymään jo kauempana ukosta näin pentuna? Vai tuleeko koirasta sen jälkeen noutaja?
Hirvennahasta on jo nyt mielissään ja mielestäni "merkkaa" sen selvästi, korvat ovat kanssa pystyt ja kovat kuten asiaan kuuluu
Parin päivän jälkeen nosti jo pystyyn uudessa kodissa. Pihalla pentu on aina vapaana ja tulee pilliin puhaltamalla lähes poikkeuksetta. Tätä reenattiin ensin herkkujen kanssa ja oppi kyllä nopeasti. Saapa nähdä milloin alkaa kokeilla rajojaan.... Saattaa ulkona touhutessaan käydä tuollaisen 15 m päässä sitten ihmettelee missä se isäntä oikein on
5) Minkäikäisenä olette alkaneet käydä vähän pitempiä metsäreissuja? Jossa riistakosketuskin olisi mahdollinen? Vielä pentu on kovin pieni ja ei tuossa takametässä taida mitään elukoita paljoa olla. Niin tietäisi, että milloin otetaan reppu ja pienari matkaan pientä paukuttelua ja totuttelua varten ja koira jaksaa kulkea vähän pitempää matkaa.
Jos jotain näkemyksiä saisi näihin asioihin kokeneemmilta, arvostaisimme sitä kovin? Kiitoksia jo etukäteen.
HM