Sen verran aiheeseen, että itsellä oli koira ensimmäisen vuoden pienessä kaksiossa. Nyt sitten päästiin muuttamaan omakotitaloon ja tottahan koiran tilat koheni, mutta tuosta lähellä olemisesta sille on tullut tapa olla lähellä aina kun vain olen kotona. Kuitenkin tuossa kaksiossa eläminenkin sujui hyvin, kolmisen tuntia päivässä käytiin lenkeillä ja omassa työssäni kun pystyn paljon töitä tekemään etänä, niin sitten työssäoloaikoja sumplimalla rajoitin koiran yksinäänoloaikoja n. 4-5 tuntiin päivässä. Laika on kuitenkin niin sosiaalinen koira ja kiintyy isäntäänsä, että ainakaan oma koira ei viihdy pitkiä aikoja yksin. Joskus pakon sanelemana ollut 8 tuntiakin omissa oloissaan, mutta siksi aikaa on sitten pitänyt laittaa riittävästi leluja ja muuta puuhaa, kun koira on kuitenkin aika sosiaalinen ja leikkisä.
Mitä tuohon narttujen kestämiseen tulee, niin oma narttu ei oikein siedä muita, vaan reviirikäytös alkaa usein heti kun toinen narttu on lähellä. Samoin pompottaa tai pyrkii ainakin pompottamaan tai alistamaan vanhempia uroksiakin, jos vain näkee, että pärjää näille. Kotona tai vieraisilla ei räyhää yleensä muuten, mutta omista ruoistaan ja reviiristään pitää huolta. Pihalla yleensä on helpompaa ja aikansa totuttuaan antaa toisellekin elintilaa. Eli todennäköisesti jos otat länkkärinartun, se kannattaa heti pennusta alkaen totuttaa toiseen narttuun, vaikka sekään ei välttämättä estä tulevaisuudessa tapahtuvaa välien selvittelyä. Kun alkukantaisesta rodusta on kyse, niin varmasti koirat koittavat selvittää, kumpi on lauman alfa-naaras, varsinkin jos usein ovat yhteydessä. Sama on tapahtunut oman koiran ja sen emän kanssa, kun oma koira oli 6kk ikäinen. Emä voitti ja ainakin toistaiseksi koirat tulevat keskenään hyvin toimeen tavatessaan.
Eli länkkäri varmasti sopii sinunkin talouteen, jos pidät huolta sen aktiviteeteista ja viet metsään aina kun mahdollista. Et jätä liian pitkäksi aikaa yksin tai viet sen jonnekin hoitoon jos olet itse pitempään poissa. Sosialistat koiran heti pennusta asti. Esimerkiksi itse olemme käyneet viikottain koirapuistossa, jotta koira oppisi tulemaan toimeen muiden koirien kanssa, mutta silti näitä narttujen konflikteja tulee aina välillä ja niihin pitää aina varautua. Älä päästä koiraa heti vapaaksi, vaan koira kannattaa viedä toisen nartun viereen ja katsoa mikä on reagointi. Jos ärinä alkaa heti, niin sitten vain jatkaa matkaa ja kokeilla uudelleen myöhemmin.
Sitten varmasti tulee tätä muiden koirien alistamistakin tapahtumaan koirapuistossa, jota muut koirien omistajat eivät välttämättä ymmärrä. Samoin olen itse tavannut koiria, jotka eivät osaa alistua ja heikompana jäävät sitten jopeasti alakynteen, kun laika myllyttää tosissaan. Koittaisin kuitenkin itse saada mahdollisimman paljon koirakontakteja, koska ainakin omalle koiralle se on tehnyt hyvää ja luonne on tasaantunut paljon ensimmäisen vuoden aikana. Itse kun ymmärrät laikaa, niin hyvin menee.
Kotona haukkuminen ei ainakaan itsellä ole ongelma. Haukkuu ainoastaan riistaa. Haukkuminenhan voi myös olla refleksi aktiviteetin puutteesta.