Onhan sitä meillä onneksi valinnanvaraa.
On ns pitemmälle jalostettua ja vähemmän jalostettua. On sitkaaksi mainittua, on vähemmän sitkaaksi sanottua, on omia aikojaan mettissä kulkevaa, on hyvinkin tiukasti isännän ohjeistuksen mukaisesti toimivaa.
Minä käytän koiraa metsällä sen takia, että sen avulla voisin saada paremmin riistaa saaliiksi. Ainoa peruste mikä minulla on koirarodun valinnassa on että se tekee tuon sille asettamani tehtävän kunnolla.
Ja tehdäkseen tuon tehtävänsä kunnolla, koiran pitää pystyä tarkoituksenmukaiseen yhteistyöhön isännän kanssa ja koiran pitää pystyä ymmärtämään, mitä isäntä haluaa ja koiran pitää myös parhaansa mukaan pyrkiä toteuttamaan sen mitä isäntä haluaa.
Minua ei kiinnosta laisinkaan esim. onko koira enemmän taikka vähemmän sitkeä menemään hirven perässä, taikka sanotaan niippäin, että minusta on parempi, että koira käyttää hirvimetsällä enemmän paimennuskykyään, hirven paikallaanpitokykyään ja hirven ohjailukykyään, kuin hirven seuraamiskykyään.
Nuo ensinmainitut ominaisuudet tuottaa nimittäin oikeita kaatomahdollisuuksia suhteellisen nopeasti ja viimeksi mainittu kyky saattaa tuottaa ehken enempi pisteitä käyttökokeissa, mutta vähempi todellisia kaatomahdollisuuksia.