Kirjoittaja Aihe: Koiran arvo  (Luettu 3567 kertaa)

Poissa Rupla

• Jäsen
  • *
Koiran arvo
« : 16.07.11 - klo:01:00 »
Hei taas kaikki rakkaat ystävät. Tässä yksinäisenä, kauniissa kesäyössä valvoessa tuli mieleen seuraavanlainen ajatus.  Mikä on hinta jolla olisitte valmis luopumaan koirastanne? Ajatuksena lähinnä lupaava nuori max 2vuotias, ja tietysti vanhempikin koira, ikävähennys huomioituna.
Ajatus on kaadetut/tulevaisuudessa kaadettavat  hirvet tai karhut lihalla hinnoiteltuna.
Esimerkki laskelmana KVA Jerin(RIP), saavutukset, joista Heino on monesti meille hienoja tarinoita kertoillut.
Siis asiaan. Oletetaan että koiralle on kaksi vuotiaana ammuttu kuusi hirveä, kaksi ensimmäisenä syksynä ja neljä toisena,n.1,5v. Tietysti tahti paranee kun ikää ja kokemusta kertyy, maksimi kaatomääränä KVA Jerin 139kpl??(muistanko oikein) Koiran käyttöikä 11v. Saadaan keskimääräinen lukema 12,6 hirveä/vuosi. Olkoon jatkossa 12kpl/v.
Kaadoista vasoja on puolet ja aikuisia toinen puoli. Ruhojen paino keskimäärin on: Vasat 70kg/kpl ja aikuiset 195kg/kpl. Siis keskipaino per kaato olisi 70+195:2=132,5kg. Tietääkseni ruhosta ostaja maksaa n. 5,5:-/kg, näin ollen hinta/ruho olisi 728:-.
Kysymys kuuluukin millä hinnalla olisitte valmiita myymään lupaan nuoren koiran? Oletusarvo kaatojen määrään voisi olla vaikkapa 80 kaatoa koiran käyttöiän aikana. KVA Jerillä on ilmeisesti SE kaatojen määrässä, joten ei oteta sitä vertailuluvuksi. KVA Jerin arvohan olisi tällä laskelmalla ollut huimat 101192:-!!!
Mutta, mutta, mites on Ryökkö, sinullahan on kasvamassa KVA Jerin jälkeläinen suoraan alenevassa polvessa, ja kertomasi mukaan pennussa on kaikki huippukoiran merkit nähtävissä jo nyt, käsittääkseni isoisänsä kaltainen huippu koira tulossa. Jos joku rahamies, voi se tietysti olla nainenkin, tekee  laskelman tämän perusteella ja ajattelee että koiralle tullaan saamaan saaliiksi 115 hirveä. Hän tulisi ja tarjoaisi sinulle koirasta 83720:-.
Myisitkö koirasi vai sanoisitko että, kaveri ei ole kaupan. Ja sama kysymys myös muille millä hinnalla koiranne vaihtaisi tarhaa, oletuksena saa olla pienempikin kaatomäärä.
Sitten karhunhaukkujan arvo lyhyesti. Esim. Nimimerkki Burskutin, kasvattaa suurpetokoiria(meriittiä löytyy myös paperilla).
Oletetaan että  lajina hirveä huomattavasti haastavamman karhun kaatoja voisi lahjakkaalle koiralle sen käyttöiän aikana tulla 15kpl. Karhun keski ruhopaino on ehkä n.180kg ja hinta/kg 20:-??. 180x20:- =3600:-/kaato. Tämä x15=54000:-. Miten on, lähtisikö koira muille maillen vierahille tuolla summalla, tarvittaessa ikävähennys huomioituna.
Tällä Ruplan matematiikalla päästään melko huomattaviin rahamääriin, vaikka nämä maksimi esimerkit eivät toteutuisikaan.
Tällaisia ajatelmia tällä kertaa, mielenkiinnolla odotan kommentteja :-X

Poissa Burskutin

• Jäsen
  • *
    • Kennel Huntersheart
Vs: Koiran arvo
« Vastaus #1 : 16.07.11 - klo:06:29 »
Jos joku tollasia summia tarjoaa niin se on hei, hei tessulle!  ;). Kaikkihan on kaupan kuhan hinnasta päästään sopuun ja ostaja on hyvä koiranpitäjä. Ei koirat Suomesta lopu. Uus tessu vaan sitten kasvamaan. Ei ehkä ole yhtä hyvä mutta hyvällä tuurilla voi saada ehkä jopa paremman?. Kuten sanoin koirat ei Suomesta lopu.....
« Viimeksi muokattu: 16.07.11 - klo:06:33 kirjoittanut Burskutin »

Poissa laikaman

• Jäsen
  • *
« Vastaus #2 : 16.07.11 - klo:20:22 »
Samoilla linjoilla Ikiroudan kanssa, eli en heti arvioisi koiran hintaa kaadettujen hirvien määrällä. Toki ne on selviä näyttöjä, mutta esim. meidän porukalla missä olen itse ainut koiramies ja samalla metsästyksenjohtaja, niin meillä on yleensä luvat suurinpiirtein 1+1 syksyssä. Kuitenkin ne kerrat kun olen Jämyn hirvihaukulle mennyt ja olisin hirven voinut ampua nousee samoihin Jerin kanssa ja vielä Susialueella. No yhtä kaikki. Eiköhän se koiran kauppa riipu myös vähän tilanteesta. Eli ostajan halusta saada joku tietty koira ja koiran omistajan syy luopua koirastaan. Olkoon se sitten vaikka kasa euroja. Itse olen joskus pikkupäissäni miettinyt millä hinnalla Jämy tarhasta lähtisi, mutta olen tullut siihen tulokseen että niin paljon ei rahaa löydy että siitä luopuisin, nuista muista ehkä hyvinkin päästäisiin sopimukseen. Härski Hartikaista lainatakseni "Helpommin saa uuden vaimon kuin pelaavan mehtäkoiran", pitää aika pitkälle paikkansa.

Aarolla se ois pitkä tarina kerrottavana tuosta koiran arvosta. Eli tilanteessa missä pelaava koira on joutunut pedon kanssa tekemisiin ja kuinka valtio arvottaa koiran.

Ryökkö

• Vieras
« Vastaus #3 : 16.07.11 - klo:23:36 »
Ruplalla on kyllä aika kovat laskelmat, joskin aika lennokkaat. ;D
Mutta en minä ihan ilman tuota pentua möisi. Ensinnäkin, kun hyvästä yksilöstä luopuu ei välttämättä saa koskaan samanmoista tilalle. Arvoa sille on vaikea/mahdotoin laskea. Toki harkitsen jos joku tarjoaa viisinumeroisen summan.
Se on kovaa työtä pennun kasvatus. Minäkin tässä laskeskelin, että olen kasvattanut vuodesta -06 laskien 5 pentua tai tämä Jeri on viides. Muutamasta olen luopunut. Ensimmäinen oli Venäjänajukoira, ja sitten kolme Suomenajuria ja sitten tämä Jeri. Aina sitä ihminen hakee haasteita. Antoisaa se on. Öitä on mennyt metsässä, aina ei ole aikaa työssä käyvän päivällä treenata. Kolme näistä viidestä on nyt häkissäni. 3-vuotias huippu 30 ketun Suomalainen on vanhin koira ja vuosikas edellisen jälkeläinen, lahjakas ajava alku. Saas nähdä kuinka pitkä aika kestää seuraavan pennun ottoon. Luulen, että jos ei haavereita satu niin pentujen kouliminen riittää tältä erää joksikin aikaa. Täytyy kai sitä joskus malttaa nauttia koulutuksen hedelmistä. Mutta sonta koiria ei kyllä kannata kauoa ruokkia. Toivotaan, että näillä mennään jonkin aikaa. Merkit kyllä viittaa siihen ettei vaihtoja tarvitse tehdä. No nuoret koirat on mielenkiintoisia arvoituksia.

Tässä tuli asian vierestäkin, mutta pää asia kai on että jotain kirjoittaa. ;D :o

Teeri

• Vieras
« Vastaus #4 : 17.07.11 - klo:08:34 »
Kova on hinta. 10000 ekullalla saa jo varmasti koiran jolle ampuu vaikka 1000 hirveä jos on vain sellaiset metsästysmaastot että hirviä ja lupia riittää. Reilusti halvemmalla tietenkin jo pelikoiria saa :)

Mulla ei kalliita koiria vielä ole mutta eihän sitä tiedä mitä tuosta uudesta metsästys koneesta tulee. Tai sit pitää käydä patjan alta rahaa ja lähteä koirakaupoille ;)
« Viimeksi muokattu: 17.07.11 - klo:08:43 kirjoittanut Teeri »

Aaro/Kele

• Vieras
« Vastaus #5 : 17.07.11 - klo:23:56 »
Minä en pysty kaveria hinnottelemmaan rahassa, muistot, kokemukset, ja kaikki mahtavat hetket eijoo euroella mitattavissa. Ja joskus tilanne jossa koera ee pelitä, säelyy muistissa pisimpään.

MMM ossoo sensijjaan hinnotella metästyskoeran ihan heleposti se on 1200€ jos koera on rekisteröety.

Tuli luvattua Voitolle ja Harrille että, haakun erän tääteen, kun kysyvät kaavanko jaksan hakata piätä seenään, kun en hyväky ministeriön keksimätä hintoo. Eepä oo vielä MMM:llä tarpeeks karkkoja enkä oo suanu vielä yhtään  AT:ta, jotenka homma jatkuu.

Elekee ihmeessä uskoko että ministerin sana oes laki, vaen pistäkee hanttiin. Minä en usko että mua ja vesakko minister pystyy sanomaan paljoko minun koera maksaa, ennenkun asuntominister pystyy miäreemään minkä hintasessa mökissä minä asun, tae liikenne minister miäree minun haakertin hinnan.

Kuhan erä on täännä, ja jos halukkaeta on niin, suatan kaet minä paljastoo koko paletin. Paperiloesia on kylläkii kertyny tässä reelun puolenvuojen aekana tuommonen kenkälootallinen.

Poissa Jarmo_P

• Itälaikajaosto
  • Jäsen
« Vastaus #6 : 18.07.11 - klo:07:12 »
Oliko se kennelliiton laskelma jossa otetaan näyttely ja käyttökoetulokset huomioon niin sain omalle koiralle 6000 - 7000€.

Ite olin päässyt samaan tulokseen joten olen vakuuttanut sen 6000 €:sta.
Riistavietin kennel: Syntynyt metsästäjäksi, Pakotettu palkkatyöhön :).