Tuota lähetään hakemaan parin viikon päästä, yökuntiin Posion Korouomaan, siellä soi kevät ja mieli lepää
Aivan oikein, toivotan onnistunutta reissua.
Ja kun jonkun verran olen noilla seuduin liikkunut niin töissä kuin siviilissäkin, pyssy olalla ja ilman, kesällä ja talvella, suksilla, kanootilla ja jalkaisin, niin voin kertoa, että siellä on niin valtionmaalla kuin Posion yhteismetsänkin alueella kiitettävästi pidetty huolta niin sellunkasvatuksesta kuin turvetuotannostakin. Siellä varmasti riittää aukkoja, kynnöksiä, aurauksia ja taimikoita niin ensimmäiseen kuin toiseenkin harvennusvaiheeseen ja se totisesti näkyy alapuolisissa vesistöissä, kuravelliksi on menneet kaikki entiset kirkkaat tammukkapurot.
Mutta onneksi on valtionmaalle jätetty joitain pieniä alueita metsätalouskäsittelyn ulkopuolellekin erilaisiksi suojelualueiksi, ikimetsiksi. Jo senkin takia, että niiden metsätalouskäyttö olisi ollut poikkeuksellisen hankalaa topografisten ja muiden seikkojen vuoksi.
Mutta mutta se mielenrauha ja elämänenergia: Kaikki minun tietämäni retkeilijät on suunnanneet kulkunsa juuri noihin alueen pieniin metsätalouskäytön ulkopuolelle jääneisiin ikimetsäsaarekkeisiin, ei niinkään noille kynnöksille, aurauksille, taimikoille eikä risukoille. Ehkäpä juuri sen takia, että juuri ikimetsissä se mielenrauha ja mielentasapaino ja elämänenenergia parhaiten löytyy.
Otaksunkin, että sinne ikimetsiin teilläkin on tarkoitus suunnistaa, noille rauhoitetulle ikimetsien pienille saarekkeille. Mutta jos olen väärässä niin varmaan voinet minua oikaista.