Kirjoittaja Aihe: Kysymys Suskille  (Luettu 6512 kertaa)

muskyhunter

  • Vieras
Kysymys Suskille
« : 19.02.10 - klo:13:09 »
Olen tässä jo monta vk.a tutustunut tuohon raakaruokintaan ja tapoja tuntuu olevan yhtä monta kuin on ruokkijaakin ja vielä usein toiset moittivat toistensa tapoja.

Joten miten sinä ruokit omat koirasi? Käytätkö mitään lisäöljyjä/vitämiineja tms? ???

Kun hankin oman koiran haluan ruokkia sitä raakaruokinnalla (vielä en siis omista koiraa) ja nyt aikanikuluksi etsin tietoa jo valmiiksi, enkä halua alkaa leikkimään koirani terveydellä, joten haluan tutustua aiheeseen kunnolla. Voisitko laittaa esim aterioita mitä teet koirillesi. Haluaisin ottaa niistä vähän oppia.

Kiitos jo valmiiksi

Poissa Suski

  • Itälaikajaosto
  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 621
    • Soidinahon kennel
Vs: Kysymys Suskille
« Vastaus #1 : 19.02.10 - klo:16:42 »
Kaikki meidän koirat syövät mukaillen raaka-ruokintaa.

Meillä on ruokittu myös kaikki syntyneet petueet raaka-ruokinnalla.

Pienien kanssa aloitetaan hirvenjauhelihalla johon on lisätty kananmuna ja kermaviiliä/piimää.
Kun pennut alkavat syödä tämän kunnolla lisätään kananmuna kuorineen (kuoret murskataan pieneksi) ja lisäksi hieman kasvissosetta.

4vko ja sitä vanhemmille lisätään ruokaan syötävät luut eli broilerin siivet/kaulat.
Lisäksi lihakasvissose annoksiin tuodaan vaihtelua jauhetun lohen, naudanmahan, kurkkutorvien ja nautasika jauhelihan merkeissä. Lisäksi meillä on ollut kalkkunaa tarjolla.
Kerran päivässä olen lisännyt lorauksen auringonkukka (tms) öljyä sekä kalanmaksaöljyä. Lisäksi n. joka toinen päivä hieman merilevää. Kananmuna yhteen annokseen piimän/viilin kera.

Viimeisen viikon aikaan (6vko -) ruokavalioon lisätään kuivamuona annos jos joku ei innostu raaka ruokinnasta.

Pennuilla syötävät luut ovat muodostaneet ison osan ruuasta.
Vaihdellen 1-2 annosta päivässä (jos ruokitaan 3 krt/pv) liha-sose ruuan kanssa.
Pennun ruokinnassa on oltava hieman tarkempi kuin jo aikuisen mittoihin kasvaneen kanssa.

Käytännössä meillä jää ruuantähteitä nykyään isoille koirille tuon kasvissoseen verran. Siihen lisäämme vuoropäivinä sitten liha/kala/maha osuuden.
Välillä on luu-ateria päivä ja sitten taas liha-tähde annokset.
Aikuisille keitetään myös järvikalaa joka menee lihan asemasta aina jonakin päivänä. Öljyt ja lisukkeet tulee käytännössä n.4krt vkossa. Luut ovat rustoluita, hirven-, poron-,  sianluita, kalkkunankauloja jne.
Kuivamuona on hätävara ruokaa hetkiin jolloin ei ole muistettu ottaa lihaa sulamaan tms.

Kasvissoseessa pohjana käytetään vihreää (esim. jäävuorisalaatti, kurpitsa, kurkku) johon voi lisätä esim omenaa ja porkkanaa. Banaani on ollut pienille pennuille hyvin maistuva lisuke. Marjoja voi myös käyttää. Kananmunan kuorineen voi myös soseuttaa kasvisten kanssa.

Yhdestä kananmunan kuoresta saa aikuinen koira vuorokauden kalsiumi annoksen. Luista ja kananmunista saatu liika kalsiumi poistuu luonnollista tietä pois elimistöstä eikä elimistöön kerry jäämiä.

Käytännössä meillä on 4 koiraa kasvatettu pennusta raaka-ruualla ja mukaillen raaka ruokintaa. 2 näistä aivan 3vko- raakaruokittuja.
Kasvaneet ovat ja lonkat A/A, A/A,B/B yhdeltä ei ole vielä tutkittu. Terveitä ovat olleet, turkit paksut ja kiiltävät.

Huomattava ero kuivamuonalla ruokituihin on se, että meidän koirat ovat kehittyneet ja kasvaneet aikuisen mittoihin hitaammin. Joka on itse asiassa tervettäkin kun on kuitenkin kysessä kohtalaisen iso rotu.

Omat aikuiset saavat ruuan kerran päivässä.
Jotkut ruokkivat 2 krt/vrk jolloin toinen ateria voisi olla se luu ateria ja toinen lihakasvissose.

Tässä on linkki pienten pentujen luonnonmukaiseen ruokintaan jonka pohjalta oma ruokinta on aloitettu:
http://www.kolumbus.fi/flagstones/bt/artikkelit/pentujen_ruoka.htm

Ja aikuisen ruokinnasta:
http://www.murrenmurkina.com/index.php?option=com_content&view=article&id=53&Itemid=87

Vaikka aluksi tuntuu ehkä vaikealta ruokinta tavalta niin on oikeasti aika helppoa. Kuivamuonalla ruokkiminen tuntuu paljon vaikeammalta..

Mikä sopii yhdelle ei sovi kaikille.
Meille ja meidän elämäntapaan elämänarvoineen ja asenteineen tämä on paras ruokintamalli.  :)







« Viimeksi muokattu: 20.02.10 - klo:07:36 kirjoittanut Suski »

unjan

  • Vieras
Vs: Kysymys Suskille
« Vastaus #2 : 19.02.10 - klo:23:05 »
Hyvin kerrottu Susanna! Meillä täällä on paikallinen kalastaja, joka myy ns. roskakalaa elikkä pientä muikkua laatikoittain tosi halvalla. Hetki uunissa tai keitettynä, kyllä kelpaa koirille. Kaikki muukin kuten sanot, on vain hyväksi koirille. :)

Poissa Taiga

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 624
Vs: Kysymys Suskille
« Vastaus #3 : 22.02.10 - klo:15:26 »
Kiitos Suskille perusteellisesta selvityksestä! Haluaisin vielä kysyä, että onko sinulla joku kaava, jonka mukaan annosten koot määräytyy kullekin koiralle? Ja sitten tuosta kalanmaksaöljystä, että onko koirille jotain ihan omaa öljyä vai annatko ihmisten öljyjä? Mitä mieltä olet ns. Yrjölän puurosta? Vai onko parempi pitäytyä vain noissa kasvissoseissa lihan ja luiden lisäksi?
Itäsiperianlaikanartut

~Orismalaikan Aihki~
~Umpilammen Ronja~
~Stortallens Dixie~

Poissa Suski

  • Itälaikajaosto
  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 621
    • Soidinahon kennel
Vs: Kysymys Suskille
« Vastaus #4 : 22.02.10 - klo:18:35 »
Olkaa hyvä. Hyvä jos jotain ymmärtää kun hieman tuntui että saakohan tästä kukaan selvää.
Ei ole kaavaa ruokintamäärissä. Silmämääräisesti annetaan ruoka sen mukaan onko laiha/pullistumassa/turkin laatu ja kulutuksen mukaan. Kasvaville koirille hieman tarkemmin ja huolellisemmin että pentu saa kaiken tarvittavan. Karvanlähtö aikaan öljyjä ja lohta menee enemmän.
Hevostarvikeliikkeestä ostan kalanmaksaöljyn ja merilevän. Joskus olen myös ostanut sieltä b-vitamiiniakin. Sieltä saa aika edullisesti.
Muutoin annan ihmisten öljyjä (totuuden nimissä koirilla paremmat ja kalliimmat kylmäpuristetut systeemit kuin mitä meillä kaksijalkaisilla.. 8)).
Yrjölän puurosta ei ole kokemusta joten siihen en osaa kommentoida.

SAJ

  • Vieras
Vs: Kysymys Suskille
« Vastaus #5 : 23.02.10 - klo:11:05 »
Nämä ruokinta-asiat ovat aina mielenkiintoisia. :)

Itse eläinalaa opiskellessani olin työharjottelussa eräällä koirien luontaisterapeutilla, joka opetti minulle koirien luonnollisen ruokinnan. Sen sitten otin tietysti käyttöön omien koirienikin kanssa, ja tulokset ovat olleet pelkästään positiivisia. Tein päättötyöni niinikään koirien luonnollisesta ruokinnasta.

Mun mielestä on jännää, että jo itse sanalla "raakaruokinta" voidaan tarkoittaa montaa eri asiaa: luonnollista ruokintaa, luonnonmukaista ruokintaa tai BARF-ruokintaa (tai vähän kaikkea niistä), vaikka kaikki ovat erilaisia. Luonnonmukainen ruokinta on oikeasti luonnonmukaista ruokintaa, eli koirille annetaan vain luomutuotteita. Luonnollinen ruokinta sisältää myös viljat ja maitotuotteet ruokkijan niin halutessa, BARF on nimensä mukaisesti Bones And Raw Food = luita ja raakaa ruokaa, eli kasviksia, luita ja raakaa lihaa. Jotkut käyttävät lisäaineita, jotkut eivät. Itselläni niistä on puhetta lopputyössäni, vaikka suosin henkilökohtaisesti lähinnä kasveja, joista saa esim. tiettyä vitamiinia tms. C-vitamiini, valkosipulijauhe ja merilevä ovat ainoat purkista annettavat "lisät" meillä. Kun ruokinta on tarpeeksi monipuolinen, mitään lisää ei pitäisi tarvita.

Taiga puhui tuosta annoskoosta. Meillä koirat söivät 1-3 % painostaan riippuen siitä, missä kunnossa olivat. Ruoka sisälsi yleensä keskimäärin 50% raakoja lihaisia luita (hirvi, sika, kana, broileri, hevonen, nauta, lammas...), 10 % kypsennettyjä viljoja (kaura- tai ohrasuurimoita, tattaria, hirssiä) ja loput 40 % raakoja lihoja, marjoja ja kasviksia.

muskyhunter

  • Vieras
Vs: Kysymys Suskille
« Vastaus #6 : 23.02.10 - klo:13:49 »
Monesti olen lukenut, että C, B ja E-vitamiinia olisi hyvä antaa lisänä. Onko näissä vitamiineissa yliannostuksen vaaraa?

SAJ

  • Vieras
Vs: Kysymys Suskille
« Vastaus #7 : 23.02.10 - klo:14:38 »
C-vitamiinin lisänä antamisesta on keskusteltu aikoinaan paljonkin. Jotkut elävät tiedossa, ettei koira tuota tarpeeksi C:tä itse, vaan sen on saatava sitä myös ravinnosta. Varsinkin koira, joka tekee muutakin kun on sisällä ja käy parin kilometrin lenkin päivittäin, tarvitsisi lisäC:tä. Jotkut taas eivät anna C:tä lisänä ollenkaan.

Itse olen oppinut, että kaikki lisät annettaisin koirille esim. parin viikon kuureissa muutamaan kertaan vuodessa.

Tässä linkki eläinlääkäri.fi-sivustolle, josta saat lisätietoa mm. yliannostuksista.
http://www.elainlaakari.fi/klinikat/koiraklinikka/hoito-ohjeet/vitamiinit-ja-hivenaineet/

Poissa Suski

  • Itälaikajaosto
  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 621
    • Soidinahon kennel
Vs: Kysymys Suskille
« Vastaus #8 : 23.02.10 - klo:17:37 »
Niin, meillä ruokinta onkin mukaillen raakaruokintaa.
En koe hirvittävän järkeväksi sitä, että kaikki se ruoantähde mikä kotona/työpaikallani syntyy laitettaisi kompostiin ja koirille ostettaisi kaikki raaka-aineet korvaamaan "saman" asian.
Onhan kuitenkin koirien ja ihmisten yhteiselo jo jatkunut sen verran kauan että en näe ruuantähteiden hyödyntämiseen esteitä. Kunhan se ei ole ainut ravinto mitä koiralle annetaan.
Teurastustähteet riistasta sekä oma kasvatetuista possuista/kalkkunoista lienee jo aika lähellä luomua?


SAJ

  • Vieras
Vs: Kysymys Suskille
« Vastaus #9 : 23.02.10 - klo:21:55 »
^Tarkoituksenani ei ollutkaan kommentoida juuri sun tapaa ruokkia koiriasi, kunhan nyt vaan toin omia ajatuksiani raakaruokinnasta noin yleensä. :) Ruuantähteiden, esim. salaattien, käyttö on, ainakin omasta mielestäni, hyödyllinen tapa.
Ja tohon luomuasiaan vielä sen verran, että riippuu aika paljon siitä, mitä possut/kalkkunat ovat syöneet ja miten eläneet muuten. :)