Kirjoittaja Aihe: Äänenvaimentimet  (Luettu 66009 kertaa)

Poissa Jani Laitinen "Jamppa"

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 178
    • Ketturinteen Kennel
Vs: Äänenvaimentimet
« Vastaus #30 : 07.08.09 - klo:14:18 »
Jokainen tekee kuin tykkää. Itse en vaimenninta laita aseeseen. Yhdessä kiväärissä oli vaimennin ja oli aika perseestä kantaa olalla sen jälkeen. En muista paljonko piippua lyhennettiin, mutta mötikkä oli IT-asepajan tekele. Vaikka kuinka nahkeapintaisen hihnan laitto niin aina 50m välein sai vetää hihnasta kiväärin suoraan kun valu etupainosuutensa takia.
Eri juttu jos pitäs jotain asetta vaan esim. peurakytiksellä tai silleen, mutta ei mehtään kulkijalle. Jonkin verra noissa ollu vielä et ottaa luoti vaimentimen seinämään kiinni ja sen jälkeen sillä ei sitten osukkaan kuin ladon seinään sisältäpäin ampuissa.

Poissa kp

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: Äänenvaimentimet
« Vastaus #31 : 30.03.13 - klo:20:51 »
Otetaanpa vanha aihe uudelleen esille.
Elikkä pitäisi hommata 308 Sakoon vaimennin. Omaa ja koiran kuuloa ajatellen.
Mikä olisi hyvä merkki ja malli? Onko tullut mitä hyviä uutuuksia ja onko niistä kokemuksia?

TaraP

  • Vieras
Vs: Äänenvaimentimet
« Vastaus #32 : 08.04.13 - klo:10:56 »
Minulla on ollut 308 Remarin nokassa KR koneistuksen (Oulussa) kevyt alumiininen vaimennin hinta oli asennettuna jotain 140- 150 luokkaa 4 v sitten.  Sattui vielä niin hyvä tuuri että aamulla vein aseen ja illalla sain pois. Siinäpä yksi vaihtoehto ottamatta kantaa makuasioihin.
 www.kr-koneistus.fi/

Poissa junttieinari

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 345
Vs: Äänenvaimentimet
« Vastaus #33 : 09.04.13 - klo:12:00 »
Uudessa Mettäkalassa testissä muutamia vaimentimia. Itellä BR, vähän painava ja kömpelö, mutta tyytyväinen olen ollut. Tulee enemmän ammuttua radalla, kun ei niin pauku.

Poissa samig

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 43
Vs: Äänenvaimentimet
« Vastaus #34 : 21.04.13 - klo:11:45 »
Empä malta olla kommentoimatta aiheeseen. Jos luoti lähteissään osuu vaimentimen haittoihin on mahdollisia syitä noin periaatteessa kaksi, joko seppä joka asennuksen toteuttanut ammattitaidoton tai aseen käsittelyssä tapahtunut vahinko. Itselleni tuli vahinko tietämättömyyttäni jo vaimentimen kierteen valinnassa kun vaihtoehdot olivat M15 sako tai spigot, valitsin M15 sakon ja seppä oli pahoilllaan lelut käteen saatuaan ettei huomannut opastaa ottamaan spigot kierteellä varustettua koska siin kierteen lisäksi ohjaus/tuki pintaa eli ei niin herkkä kolauksille. Asetta tulee tietysti muutenkin käsitellä varoen  mutta etenkin vaimennin herkkä koluksille jonka takia kuljetettaessa kannattaa vaimennin kiertää irti. Oma valintani 9.3x62:seen Utran north star kokeilin syksyn kantaa lyhentämättömänä ja kesän ratakokemuksien perusteella lyhennytin talvella 60 mm käsittely tuntuma parani, tuleva kausi näyttää mihin mentiin.

Poissa Eero

  • Itälaikajaosto
  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 225
Vs: Äänenvaimentimet
« Vastaus #35 : 15.05.13 - klo:00:07 »
Onhan sitä menty viestin alkuajoista jo aimo harppaus eteenpäin. Kuitenkin on hyvä tietää jokaisen piipun tekevän pienoiskoossa samanlaisen liikkeen kuin viivoitinta aikoinaan rämpäytettiin pulpettia vasten, siis luodin lähtiessä. Se, minne luoti osuu riippuu monesta eri tekijästä, mm. vaimennin, piipun pituus jne. Käynnin suhteen tärkeintä on piipun laatu ja lukkorungon petaus. Jokainen piippu on yksilöllinen ja niihin voi vaikuttaa esim. piippupainon asentamisella. Vaimennin voi tehdä saman asian eli parantaa käyntiä. Värähtelyä on nykysuuntauksessa tehty vapaaksi, jolloin pitää tarkastaa ettei etutukki ota piippuun. Vanhojen Sakojen etutukkipannat ja nykyään taitaa useissa Remingtoneissa olla talla etutukin alla, eivät ole huonoja kunhan etutukki ei "elä". piipun lyhentämisellä Puhumattakaan Mannlichereiden etuhelasysteemeista, aseethan ovat uskomattoman tarkkoja, kun vaan ampuu säilytyksen jälkeen kohdalleen. Useinkaan ei tavallisten kaliipereitten suhteen menetetä olennaisesti lähtönopeutta piipun lyhentämisellä. Rihlannousun ja piipunpituuden ja ruudin palonopeuden satuttaminen tulee vastaan vain tiettyjen erikoiskaliiperien suhteen. Eli normaaleilla luodinpainoilla tyypillisimmillä kaliipereilla osuu vaimentajan kanssa yhtä hyvin kuin ilmankin. Omakohtaisesti olen huomannut paksun ja jäykän piipun olevan tunnottomamman eri luodinpainoille ja latauksille sekä sille onko vaimennin vai ei. Ohut metsästyspiippu reagoi esimerkkini mukaisesti paljon herkemmin.

Rudolf

  • Vieras
Vs: Äänenvaimentimet
« Vastaus #36 : 15.05.13 - klo:20:40 »
Ja HÖPSS ei se näin YKSINKERTAISTA ole...vaan usein arpapeliä, jos varsinkin lyhennetään piippua...sekä eri valmistajien...eri konstruktiot vaimentimisssa aihuttavat tiettyjä huomiointeja asennuksissa sekä aseen piipun suhteen...eli asennusTYÖN SUORITTAJAN AMMATTITAITO KOROSTUU tässä asiassa...! Niimpä muuten miksi tarkkuus Kivääreiden piiput ovat yleensä halkaisijaltaan PAKSUMPIA ja USEIN myös URITETTUJA ...jäykempi/stabiilimpi rakenne saavutetaan tällä...!
Myös parhaissa "ohutpiipuisissa" metsästyskivääreissä on uritusta käytety halutessa saavuttaa jäykempi/värähtelyä vähentävä rakenne ! Penkki testit kertovat totuuden ja aina pitäisi tehdä näin ennen äänenvaimentimen asennusta sekä jälkeen asennuksen samalla patruunalla/lataus erällä ja sää olosuhteissa...sillä vain se kertoo onko onnistuttu aseen käynnin pilaamisessa vai ei...?!!!
« Viimeksi muokattu: 15.05.13 - klo:21:08 kirjoittanut Rudolf »

Poissa samig

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 43
Vs: Äänenvaimentimet
« Vastaus #37 : 16.05.13 - klo:00:09 »
 :o HÖ.... mInUn on AIVAN ViTuN vaikea ymmärtää Rudolf mikä viha suhde sul on vaimentimia kohtaan? Lähtökohtasi on että vaimennin pilaa kiväärin, totta on ettei pysty etukäteen kertomaan mitä asennus ja ja varsinkin lyhennys vaikuttaa mutta enemmän olen kuitenkin lukenut /kuulut positiivisia kuin huonoja kokemuksia vaimentimen asennuksesta. UGH olen puh...kirjoittanut.

telindfo

  • Vieras
Vs: Äänenvaimentimet
« Vastaus #38 : 16.05.13 - klo:09:11 »
noh noh, kyllä rudolfkin saadaan käännytettyä vaimentimen kannalle kun ensin hän hankkii viimein sen metsästyskoiran , siinä kummasti alkaa ajattelemaan kaverin parasta... ikävä kuurolla koiralla on mettästää  ;D

Poissa viikinki

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: Äänenvaimentimet
« Vastaus #39 : 16.05.13 - klo:11:48 »
Hankin tuohon sotapyssyyn vaimentimen kun piti aina varoa "puolikuukerhoa", varsinkin kun ampui makuulta latvateertä. Aseseppä asensi BR-tuotteen pötikän n. 9 cm lyhennetyn piipun päähän. Osumatarkkuuden paranemisesta tai huononemisesta en osaa sanoa varmaa, nyt sillä on tiputettu latvateeri karvan alla 200 metristä.

308:n nokalla on AseUtran vaimennin ja taitaa tuokin pelittää, sillä on puotettu musta teeri hieman yli kahteensataan metriin.
Eihän noilla matkoilla voi kehua ja ei niitä kannata lintupyssyihin verrata vaan minusta ihan OK hirvipyssyille.

Molempien käyttömukavuus kasvoi vaimentimen myötä ja ei tuo koirakaan ole moittinut...Kumpaakin kannellaan aserepussa, tuo sotapyssy on aavistuksen etupainoinen, vituraisempi kannettava mutta vastaavasti vakaa ammuttava käsivaralta.

Poissa Jarmo_P

  • Itälaikajaosto
  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 2768
Vs: Äänenvaimentimet
« Vastaus #40 : 17.05.13 - klo:08:43 »
Itselläni 9.3:ssa on vaimennin ja hyvin pelaa.

15, 18 ja 21g osumat 10 sentin lätkään sataselta joka riittää suurriista hommiin. Kuitenkin kohdistetaan sille luodille jota käytetään suurriistametsästyksessä.
Riistavietin kennel: Syntynyt metsästäjäksi, Pakotettu palkkatyöhön :).

Rudolf

  • Vieras
Vs: Äänenvaimentimet
« Vastaus #41 : 23.05.13 - klo:17:35 »
:o HÖ.... mInUn on AIVAN ViTuN vaikea ymmärtää Rudolf mikä viha suhde sul on vaimentimia kohtaan? Lähtökohtasi on että vaimennin pilaa kiväärin, totta on ettei pysty etukäteen kertomaan mitä asennus ja ja varsinkin lyhennys vaikuttaa mutta enemmän olen kuitenkin lukenut /kuulut positiivisia kuin huonoja kokemuksia vaimentimen asennuksesta. UGH olen puh...kirjoittanut.
No samig ensinnäkin tuo kapistus ei suojaa koiraa kuulovaurioilta ja toiseksi/kolmanneksi se mötikkänä hankaloittaa aseenkäsittelyä(usein ns. jälkiasennettuna), aiheuttaa osumavarmuuden heikennystä, jos ei yhdistelmän omistaja skitsofreenisesti joka tilanteessa tarkista kiinityksiä ym, patruunan soveltuvuutta ym. detaljeja kilahtelee oksiin/tarttuu niihin herkemmin Ym ym. Ensinnäkin maksaa ja neljänneksi, jos sattuu aseen piippu olla juuri katkaisukohdasta hieman epäkurantti niin aseen käynti menetetään sillä piipulla ja tykissä PUTKELLA...! Eli lentoääni sekä osumaääni ei vaimene yhtään sekä suupamahduskin on vielä kuuloa vahingoittavalla tasolla koiran kuuloa ajatellen...eli tosimetsästäjälle ns. munanjatke/turha kustannus/liikaa liikkuvia osia...Sotilas/Viranomaiskäytössä erinomainen kapistus, kun ASE/PATRUUNA ON JO LÄHTÖKOHTAISESTI SUUNNITELTU äänenvaimentimelle Huom. MYÖS KÄYTTÄMÄÄN ÄÄNENVAIMENNINTA eli KUISKAAVA "OSUMA" on mahdollinen...?! Siinä VIRANOMAISKOIRANKAAN AISTIT ei VAURIOIDU...siis TOIVOTTAVASTI YMMÄRRÄT tämän ja MILLAINEN/MITÄ kertoo Si yksikkö Desibeli...asteikko eli se on neliöllinen ei 0...100..UGH olen puhunut. ELI NYKYMUOTI ILMIÖ tämä ON eikä mikään TARVEKALU (kun kaverillakin on niin minullakin täytyy olla "muuten ei kuulu porukkaan" ! Lisäksi Viutuista ym.en tässä yhteydessä ymmärrä mitään muuta, mutta niitä joskus löytyy TANSSILAVOILTA/KAPAKOISTA sekä joskus myös HUOLTOASEMALTA !!!
Hirvenhiihdossa ja ym. ymmärrän nileskellen vaimentimen siviiliaseessa, mutta muuten en...!!!!!!!
 t.Rudolf ja se siitä!!!!!????
« Viimeksi muokattu: 28.05.13 - klo:17:25 kirjoittanut Rudolf »

Laikapoika

  • Vieras
Vs: Äänenvaimentimet
« Vastaus #42 : 25.05.13 - klo:09:40 »
noh noh, kyllä rudolfkin saadaan käännytettyä vaimentimen kannalle kun ensin hän hankkii viimein sen metsästyskoiran , siinä kummasti alkaa ajattelemaan kaverin parasta... ikävä kuurolla koiralla on mettästää  ;D

Kerroppa miten vaimennin vaikuttaa koiran kuulon menetykseen normalissa metsästystilanteessa? Läheltä pitää hirvet ampua ja määrät olla suuria,että laukausäänellä on jotain merkitystä, metsä vaimentaa hyvin laukauksen äänen.
Luodin osuminen kohteeseen aiheuttaa myös aika kovan äänen, sekään ei ole tietääkseni saanut yhtään koiraa kuuroksi.
Koiran haukun voimakkuus mahtaa olla 100db kahta puolen, kun puhutaan hyvästä haukkuäänestä, koira haukkuu elämänsä aikana aika suuren määrän, kuitenkaan menettämättä kuuloaan. Ihmisellä ei tarvi olla kovinkaan kauan vieressä kun kuulo on jo mennyttä, ainakin vähäksi aikaa.
Tosiasia on että kirput ja punkit tekevät koiran kuulolle enemmän vahinkoa kuin muutama laukaus syksyisin :)

Repe

  • Vieras
Vs: Äänenvaimentimet
« Vastaus #43 : 25.05.13 - klo:17:54 »
Jep, aika pitkälle olen Rudolfin kanssa samoilla linjoilla. Nämä ovat tietenkin omia päätelmiäni vaimentimiin liittyen ja mieltymyksiähän on monia ja jokainen valitsee sen mikä on hänen mielestään sopivin omaan käyttöön. itse en metsästys aseeseen vaimenninta laita koska mielestäni aseen tasapaino ja tätä kautta myös käsiteltävyys muuttuu kömpelöksi, aseen etupainoisuus korostuu melestäni liiaksi eikä se ole ainakaan minun ruumiin raketeelleni eduksi normaalia metsätys ammuntaa ajatellen. Rata aseeseen, varsinkin hirvi ammuntaan "kevyt" vaimennin sopii koska se rauhoittaa aseen pysty suuntaista liikettä joka on ampujalle helpompi hallita kuin kevyt "keulainen" vaikio mittainen piippu. Mielestäni optimi ratkaisu olisi piippu johon on jo työstövaiheessa jätetty piipun suulle noin 8-10 cm paksunnos muuhun piippu profiiliin nähden, eli jos piippu on esim. 12mm paksu on piipun suun "pluntti" noin 18-22mm ampujan mieltymyksestä riippuen. Niin ja kun mainitsin että vaimennin puoltaa paikkaansa ratahirviammunnassa niin olen edelleen sitä mieltä että metsällä hirvet pyritään ampumaan niihin hyviin seisontahaukkuihin vai mitä? ;)

Poissa Eero

  • Itälaikajaosto
  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 225
Vs: Äänenvaimentimet
« Vastaus #44 : 04.06.13 - klo:16:36 »
Kun ei minua viisaammat kommentoi, niin minä nyt valotan muutamalta kantilta. Eteläisessä ja keskisessä Suomessa moni hirvi ammutaan yllättävän läheltä haukkuun, on niitä risukoita pohjoisemmassakin. Matkat on järkiään lyhempiä mitä ampuja ilmoittaa. Voitte mitata vaikka kameravaljasvideoista pamauksen oman tietokoneen kaiuttimen edestä desibelimittarilla. Kuulee tuon korvallakin, kun vaimenninmies hilauttaa. Mikäli Rudolf ja Repe pystytte osoittamaan mittauksillanne, että vaimentimella ei ole vaikutusta koiran kuuloon, niin laittakaa ihmeessä tuloksia tänne foorumille ja vaikka harmaakoirien ja pystykorvien, että kaikki tietäisivät ruuvata vaimentimen pois aseestaan.