Kirjoittaja Aihe: Äänenvaimentimet  (Luettu 66008 kertaa)

haikki

  • Vieras
Äänenvaimentimet
« : 23.03.05 - klo:23:16 »
Onko kokemuksia äänenvaimentimen käytöstä hirvenmetsästyksessä? Vaikuttaako osumatarkkuuteen jos piippua joudutaan lyhentämään? Suunnitteilla on Sako 75, (9,3x62). Mikä olisi hyvä vaimenninmerkki?

Jarmo T

  • Vieras
Re: Äänenvaimentimet
« Vastaus #1 : 24.03.05 - klo:00:02 »
Olen käyttänyt vaimenninta hirvenpyynnissä jo vuosia ja olen ollut tyytyväinen. Ei ainakaan huononna tarkkuutta ja on miellyttävä ampua. On varmasti hyvä myös koiran kuulon kannalta. Itselläni on( BR-tuotteen?) Reflex enkä voi moittia.

Kataja

  • Vieras
Re: Äänenvaimentimet
« Vastaus #2 : 24.03.05 - klo:09:21 »
Minulla oli tuommonen Sakon 75 9 millinen ja siinä br-tuotteen paksu jöötä ja oli hyvä ääni vaimeni ja potku tasottui miellyttäväksi ja ase tuli erittäin vakaaksi.

Poissa Jarmo_P

  • Itälaikajaosto
  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 2768
Re: Äänenvaimentimet
« Vastaus #3 : 24.03.05 - klo:09:35 »
Ymmärtääksi aseen edessä ääni on yhtävoimakas kuin ilman vaimenninta.
Riistavietin kennel: Syntynyt metsästäjäksi, Pakotettu palkkatyöhön :).

Jarmo T

  • Vieras
Re: Äänenvaimentimet
« Vastaus #4 : 24.03.05 - klo:10:17 »
Vaimennin ei poista luodin lentoääntä, muut äänet vaimentaa kyllä. Voidaan syksyllä vaikka testata.;)

erkkir

  • Vieras
Re: Äänenvaimentimet
« Vastaus #5 : 24.03.05 - klo:13:18 »
Terve:
Minulla on kiväärissä Masina tuotteen Masi vaimennin. Vaikuttaa osumatarkkuuteen positiivisesti. Laukausääni on huomattavasti pehmeämpi kuin ilman vaimenninta. Osumatarkkuuden lisääntymistä voi kukin pohtia kohdallaan!!!
Vaimennin ei poista luodin lähtönopeudesta johtuvaa paukahdusta joka johtuu siitä kun luodinnopeus ylittää äänennopeuden. Silti ääni on mielyttävämpi myös koiralle sillä eihän meistä kukaan ammu kaatolaukausta koiraa kohti.
Nimimerkki Erkkir( aseseppä/tvälau) jos tulla mitään merkitystä, tietämykseen asetekniikasta.

erkkir

  • Vieras
Re: Äänenvaimentimet
« Vastaus #6 : 24.03.05 - klo:13:21 »
Jatkoa edelliseen, paino ei lisäänny juuri ollenkaan varmasti jaksaa kantaa... myös koiramies tai koiranainen.
Eli ei muuta kuin vaimennin kivääriin.

Poissa Amakan

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 244
    • Kennel Amakan
Re: Äänenvaimentimet
« Vastaus #7 : 24.03.05 - klo:14:08 »
Kertokaapa, että mitä se äänenvaimennin asennuksineen noin suurinpiirtein kustantaa.
Itselläni .308 Sako.  Isältä perinnöksi jäänyt tarkka peli. Onkos esteitä puoliautomaatti-kivääriin asentamisen kanssa. Sekin .308 kaliberinen irtolippaallinen Remington.

erästeliä

  • Vieras
Re: Äänenvaimentimet
« Vastaus #8 : 24.03.05 - klo:17:31 »
Vaimennin poistaa suupamauksen ja jos luoti kulkee ääntä hitaammin kuten vaimennin panokset tekee niin ääntä ei tule ampumisesta.
Normaali panoksia ampuessa luoti kulkee yli äänen nopeuden joten silloin kuuluu luodin lento melu.

Itsessään vaimennin ei paranna osumis tarkkuutta (ainakaan merkittävästi, kierre kuristaisi piipun suuta jolloin rihlat paremmin "lähettäisi" luodin...) teorioita on) Mutta ampuminen mukavoituu ja vakavoituu, jolloin ampuja osuu paremmin. Itse ase on yhtä tarkka ilman vaimennita tai vaimentajan kanssa. Vähän pilkun n,,,,,

Yhdessä pyssyssä BR-tuotteen vaimennin. Painaa, löystyy, kilisee, etu painoinen jolloin hidas. Ei tule käytettyä.

Paljon Masi vaimennin painaa?

Poissa Jarmo_P

  • Itälaikajaosto
  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 2768
Re: Äänenvaimentimet
« Vastaus #9 : 24.03.05 - klo:19:34 »
En tiedä millaiselta koiralta tuntuu kun hirvä ammutaan järeällä aseella. Its eolen ollut näyttösuojassa kun ammutaan pahviin ja kipeesti sattuu korviin luodin osuessa tauluun.
Riistavietin kennel: Syntynyt metsästäjäksi, Pakotettu palkkatyöhön :).

Poissa Rupla

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 186
Re: Äänenvaimentimet
« Vastaus #10 : 24.03.05 - klo:20:54 »
Äänenvaimennin metsällä on jonnin  joutava hilavitkutin.Sitä tötteröä pirukaan kanna koko päivää.Tekee aseenkin etupainoiseksi.Radalla kyllä mukava peli jos paljon ampuu.Haittapuolena että kuumenee paljon ja aiheutttaa kovaa lampö väreilyä.Oon päässy kokeilemaan.Sitä mieltä kuitenkin olen että TOSIMIES ei joutavia tötteröitä kanna.

erkkir

  • Vieras
Re: Äänenvaimentimet
« Vastaus #11 : 24.03.05 - klo:20:55 »
Hei.
Masi vaimennin painaa n.600 g ( vaimennin+etupaino) paino sovitetaan aseen mukaan (tasapaino). Kyllä vaimennin hieman metsässä kilahtelee, mutta poskelle nosto sujuu jouhevasti, kun asepuuseppä rakensi tukin miehen "mittojen" mukaan. Kyllä paketille hintaa kertyi, mutta on se nyt myös hyvä peli.
Oman aseeni piippua lyhennettiin n.50 mm.
Niin ase on mukava ampua varsinkin jos vähääkään jännittää aseen rekyyliä tai on itse hieman arka koville paukauksille. Huom. merkkiä ammuttaessa ei ammunnanvalvojan tarvitse laittaa kulosuojaimia ei myöskään ampujan.
 Laukauksen äänenvoimakkuuden alenemisella vähennetään melusaastetta ampumaradoilla, asiaan vihkiytymättömätkin suhtautuvat ampumiseen siten ehkä positiivisemmin.
Lisäksi vaimennin on helppo irroittaa ja asetta voi tietysti käyttää myös ilman sitä.

erkkir

  • Vieras
Re: Äänenvaimentimet
« Vastaus #12 : 24.03.05 - klo:21:03 »
Vaimentimeen voi rata-ammunnassa, harjoitellessa ja kilpailussa laittaa "väreilysuojan".
Hilavitkuttimen kantaminen lienee jokaisen oma asia. olipa kyseessä tosi mies tai tosi nainen.
Kyllä miehen ja naisen "mitta" on joku muu kuin se ,että onko aseessa hilavitkutin vai ei.
P

ringo

  • Vieras
Re: Äänenvaimentimet
« Vastaus #13 : 24.03.05 - klo:21:14 »
Minua kovasti kiinnosti tuo metsästyshomma mutta ainoa asia mikä siinä tökki,oli se jumalaton meteli ampuessa, en siksi halunnut ampua. Isäntä sitten laittoi sotilaskivääriin vaimentimen niin sillä aloin ampumaan ja johan oli hauskaa, ei paukaukset enää häirinny.Sillä kun aikani pommittelin niin nyt ei enää haulikonkaan äänet kiusaa kun sai sellaisen pehmeän alkutaipaleen tuohon ampumahommaan.

Poissa Saiga

  • Ylläpito
  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 44
Re: Äänenvaimentimet
« Vastaus #14 : 25.03.05 - klo:13:45 »
Joskus aikaa sitten, kun juttelin erään kuulun asesepän kanssa
mainitsi hän:
Tikka kivääreissä olevan piiput valmistettu niin, että jos niitä
lyhentää, saattaa käynti muutua jopa hävitä.
Perusteli tämän: Rihlat valmistettu vetämällä ja katkaisussa piipun
jännitys muuttuu <-> Käynti muuttuu.

Tämä siis niissä Tikoissa jotka on valmistettu ennen kuin Tikat ja Sakot
yhdistyivät.
Nyky Tikkojen rihlaukset tehdään takomalla niin kuin Sakolla on tapana.