Kirjoittaja Aihe: 9;3x62 luodit  (Luettu 68431 kertaa)

Teeri

  • Vieras
Vs: 9;3x62 luodit
« Vastaus #30 : 09.05.10 - klo:17:15 »
Ei, mutta testejä osaan lukea ja luoti ei parhaita missään nimessä. Painettu sana ei valehtele näin mulle on kerrottu. En kyllä ihan tarkkaan muista oliko juuri "räjähtämis" juttu mutta esim. Oryxiin verrattuna tosi surkea luoti. Samanlaisia "möttöpäitä" kummatkin mutta valmistus menetelmissä eroja, joiden ansiosta oryx pysyy paremmin kasassa ja mm. jäämäpainot suuremmat eli kansankielellä luoti ei hajoa. Oryxissa ydin ja vaippa juotettu toisiinsa jota esim. megassa ei.
Pakko oli tarkastaa tietoa. Megan hajoaminen saattaa tapahtua suuremmissa nopeuksissa mutta normi 9.3 nopeuteen pitäisi kyllä olla oiva peli.

Ja yhtenä esimerkkinä nopeus vaikutuksesta voitaneen käyttää sinun henkilökohtaista tietoa miten käy jos nopeus kasvaa:

Luotien toimivuus maksini nopeuksilla voi olla kyseenalaista. Itse latasin lapua megan 18,5g maksimi paineelle nopeuden ollessa n.720m/s. Käynti ihan kohtuullinen, mutta luoti ei pysy kasassa hirveen ammuttaessa, vaan räjähtää tuhannen paskaksi.


Asiaa voidaan samalla hämmentää ja todeta että huippuluoti naturalis ei myöskään ole 9,3 parhaita koska siinä nopeus saisi olla taas hivenen kovempi
« Viimeksi muokattu: 09.05.10 - klo:18:10 kirjoittanut Teeri »

Balaven

  • Vieras
Vs: 9;3x62 luodit
« Vastaus #31 : 09.05.10 - klo:23:01 »
Onko vankkakin oma kohtainen kokemus megan kasassa pysymisestä?

Vierestä katseltu n. 10 "pienarilla ammuttua" hirveä nahkottaessa,megasta sydänlyijyt omilla teillään,parista löytyi vaippa/palasia.Jostain syystä alkoi luotimallit muuttua ampujilla...

AnLa

  • Vieras
Vs: 9;3x62 luodit
« Vastaus #32 : 10.05.10 - klo:20:10 »
Rapatessa roiskuu aina. Minusta lapua mega on ihan hyvä metsästysluoti vakio tehdaslatauksella, hyvin on hirveltä henki lähtenyt. Löysin taskun pohjalta malliksi muutaman kuulan, kaksi pisintä ammuttu vasikkaan yli 100m matkalta, lyhin 20-30m matkalta. Kaikku luodit ovat olleet tehdaslatauksia. Vertailuna lapuan naturalis, ammuttu 20m matkalta vasikkaan.
« Viimeksi muokattu: 10.05.10 - klo:20:12 kirjoittanut AnLa »

Poissa Jarmo_P

  • Itälaikajaosto
  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 2768
Vs: 9;3x62 luodit
« Vastaus #33 : 10.05.10 - klo:20:46 »
Valitettavasti nämä megat hajoavat lähes kaikilla kalibereilla. Kun pääsee tiskillä valitsemaan niin oryxit mukaan tai naturalikset.
Riistavietin kennel: Syntynyt metsästäjäksi, Pakotettu palkkatyöhön :).

Rudolf

  • Vieras
Vs: 9;3x62 luodit
« Vastaus #34 : 11.05.10 - klo:21:50 »
Valitettavasti nämä megat hajoavat lähes kaikilla kalibereilla. Kun pääsee tiskillä valitsemaan niin oryxit mukaan tai naturalikset.
EI HUOLTA kyllä Kotimaiset ÖRKIT HIRVESTÄ KARHUUN TOKENEVAT KYLLÄ KOTIMAISILLA LUOTITYYPEILLÄKIN KUTEN TÄHÄNKIN ASTI, Jos se KAIKKEIN TÄRKEIN ON KUNNOSSA eli siis AMPUMATAITO eli pystyy ampumaan RIITTÄVÄN TARKASTI maltillisille ETÄISYYKSILLE riistan LIIKETILA HUOMIOON OTTAEN ja MYÖS olla AMPUMATTA jos EM. seikat NIIN VAATIVAT ja vielä Kyllä TÄMÄ RIISTA KAATUU  NIILLE SALLITUILLA PATRUUNOILLA JA KALIBEREILLA KOTOMAASSAMME aivan HYVIN!
KAIKKEIN RATKAISEVIN TEKIJÄ ON SIELLÄ ASEEN PERÄN TAKANA!
Toki on TOINEN TOISTAAN OMINAISUUKSILTAAN ns. PAREMPIA LUOTITYYPPEJÄ vain Esim. Yksi mainitakseni kuten Etelä-Afrikkalainen alkuperältään RHINO !
Suurin osa jahdeissa käyttää kuitenkin LAPUAN ja SAKON tuotteita!

 
 
« Viimeksi muokattu: 12.05.10 - klo:16:29 kirjoittanut Rudolf »

Poissa Jarmo_P

  • Itälaikajaosto
  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 2768
Vs: 9;3x62 luodit
« Vastaus #35 : 12.05.10 - klo:07:16 »
En tiedä Rudolf mitä metsästät ja miten mutta oudolta kirjoituksesi kuulostaa. Sain kirjoituksestasi sellaisen käsityksen että sinä metsästät suurriistaa koiralla hirvitornissa ja suoritat "tappolaukaukset" pellolla tai vaikka järven jäällä.

Tosi asia on että minä metsästän suurriistaa ja siihen kuuluu myös karhu. En MISSÄÄN tapauksessa lähtisi metsään megojen kanssa, koska todennäköisesti karhutilanne tulee metsässä ja vieläpä peitteisessä maastossa jonne mega ei sovellu. Sellainen kaveri ei minun jahtikaveriksi sovi joka ampuu pelkästään paikallaan seisovaan riistaan jotta varmistuisi että ei osu risuun.

Hirvet voi vaikka hukuttaa heikkoihin jäin mitä niitä ampumaan :). Se niistä rojokoivista.

Ps. Olen nähnyt lukemattomia hajonneita megoja esim. 9,3:n luoti oli vasan vatsanahassa viitenä kappaleena. Oli osunut matkalla ilemisesti johonkin risuun tai puuhun (taimikossa).
Riistavietin kennel: Syntynyt metsästäjäksi, Pakotettu palkkatyöhön :).

Rudolf

  • Vieras
Vs: 9;3x62 luodit
« Vastaus #36 : 12.05.10 - klo:10:54 »
Kyllä niitä Jahtikavereita itsellänikin olisi hyvin vähän jos ne rupeaisi valkkaamaan käytettävän luotityypin perusteella. Sillä kyllähän noilla jahtihenkilöillä jotka samassa seurueessa mukana pyörii niin on enemmistöllä käytössa juuri näitä paljon PARJATTUJA Megoja, Hammerheadeja ja ym. Lapuan sekä Sakon tuotteita!
Monikin hirviseurue koostuu suurimmalta osaltaan jo Seniori ikäisistä jahtimiehistä ja näin ollen he tekevät sekä toimivat kuten ovat tottuneet toimia vuosikymmeniä "vaikea käännyttää muutoksiin" suurinta osaa heistä!
Ja monikin käyttää niitä vain ja ainoastaan ns. kustannussyistä? Mikä omastakaan mielestäni ei ole välttämättä perusteltua.
Eipä sitä ns.Suurriistaa kaadu kuin heinää viikatteella, jotta ei ne kustannukset suuriksi nouse vaikka käyttääkin ns.PARASTA MAHDOLLISTA LUOTITYYPPIÄ on se sitten omasta mielestä mikä hyvänsä!
Eipä kovin moni harjoittelussa ym. käytä sitä "KALLISTA" metsästysluotia kumminkaan!
Olen parina viime vuotena pyrkinyt selvittämään millä Luotityypillä niissä jahdeissa eläin on kaadettu missä olen ollut mukana sekä miltä matkalta, olosuhteet ym. sekä tutkinut ruhoa/kerännyt luodin jämät talteen jos mahdollista saadakseni kokemusta ja käytännön tietoa asiasta.
Ja se on tuottanut mielenkiintoisia havaintoja sekä eritavalla avautuneita/pirstoutuneita luoteja.
Siis suurin osa mentaliteetilla KÄYTÄN KUN OLEN AINA KÄYTTÄNYT ja sitä paitsi mulla on näitä monta lootaa joten HÖPÖ HÖPÖ ja KATO NURINHAN SE MENI NÄILLÄKIN on jahtikaverin vastaus!
Siis näin yleisellä tasolla enkä yleistä myöskään itseeni tätä toiminta ja tapakulttuuria.
On siinä hyviäkin puolia ovathan Tuotemerkit ns. SUOMALAISIA JA HENKI LÄHTEE niilläkin RIISTALTA!

« Viimeksi muokattu: 15.05.10 - klo:10:32 kirjoittanut Rudolf »

Jesse

  • Vieras
Vs: 9;3x62 luodit
« Vastaus #37 : 12.05.10 - klo:17:59 »
Minkälaisia kokemuksia on hirvelle tuosta Sakon 16,6 gramman Gameheadista? Taitaa olla enemmänki 9,3x53R:n luoti, mutta kokemuksia mielelläni kuuntelen kummastakin kaliiperista kyseiselle luodille..
  Vähäisellä kokemuksella voisin sanoa vain sen, että halvoista luodeista löytyy myös varmoja luoteja hirvijahtiin, ei se aina tarvitse maksaa maltaita.. Tosin juuri 9,3x62 patruunasta ei ole kokemusta.

Teeri

  • Vieras
Vs: 9;3x62 luodit
« Vastaus #38 : 13.05.10 - klo:04:45 »
Syksyllä ammuin yhden norman patin hirveen niin periaatteessa sama mitä patruuna maksaa. Hirvi oli kyllä paikallaan ja metriäkään ei liikkunut

Poissa Jouni Allinen "Pelto-Jouni"

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 1126
Vs: 9;3x62 luodit
« Vastaus #39 : 13.05.10 - klo:10:00 »
On suhteellista mikä maksaa maltaita, mutta enintenhän rahaa menee harjoitteluun (jos sitä nyt ylipäätään tekee!). Tähän on tosiaan sopiva se sellier&bellot. Luoti maksaa 0,3 euroa, ruuti 0,17€ ja nalli 0,04€  ja näin olleen harjoittelupaukulle tulee hintaa siedettävä summa, 0,51€/kpl. Tämä siis sellier & bellot. Jos vaikka laskee, että ampuu 500 kutia ennen jahtia täytyy itseladattuihin panoksiin varata 0,51 x 500 = 255 euroa.

Metsästyspaukkuja puolestaan jos lataa 20, niin silloinkin yleensä on jo puolet ja ylikin liikaa. Itse Käytän Rhinoa ja hintaa tulee seuraavasti. Luoti maksaa 1,96€ (en tiedä saako jostain halvemmalla, mutta kallimmaalla saa ainakin) ruutin pitää varata ehkä 0,21 euroa ja nalliin menee se 0,04 euroa. Yhden metsästyspaukun hinnaksi tulee siis 2,21€. Jos näitäi lataa sen 20 kappaletta niin koko lysti maksaa 44,2€.

Voihan paukut ostaa valmiiksi ladattuina, mutta 20 kpl megoja maksaa sen 53 euroa ja naturalikset 77 euroa. Jos tarkoitus on harjoitella ennen jahtikautta ja et halua ladata paukkuja itse, niin silloin joudut varaamaan esim. norman teräväkärkisiin rahaa 670 euroa jos meinaat sen 500 patia ampua.

Kiteytettynä voidaan siis todeta, että mikäli meinaat harjoitella ja lataat paukut itse, ja saat silloin juuri sen panoksen kuin haluat, koko lysti maksaa sinulle 299,2€. Jos taas ostat paketin megoja ja ostat teräkärkiset normat kaupasta, maksaa se sinulle 723€.

Jokainen tekee tietenkin valinnat itse ja ketään ei voi pakottaa lataamaan paukkuja itse, mutta itse olen nyt pyrkinyt siihen, että ammun ne harjoittelulaukaukset pääsäänöisesti sillä pysyllä jolla metsästelen, koska näin saan hyvän tuntuman juuri siihen aseeseen. Näin toimimalla kustannukset eivät nouse liian korkeiksi ja ompahan kesällä jotain aihepiiriin liittyvää tekemistä kun metälle ei vielä pääse.
------------------------------------------
- Tavoitteena hyvä käyttökoira! -
------------------------------------------
http://allinen.suntuubi.com/

Poissa Nikita

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 552
  • Nikita 8,5 kk ja se ensimmäinen...
    • Nikitan sivut
Vs: 9;3x62 luodit
« Vastaus #40 : 13.05.10 - klo:10:37 »
Lisää Jouni laskelmaan myös hylsyt, kun niitäkin joutuu välillä hankkimaan.

Rudolf

  • Vieras
Vs: 9;3x62 luodit
« Vastaus #41 : 13.05.10 - klo:11:07 »
Jounin tarkastelu aiheesta/teksti on mielestäni asiallinen! Ja mitä Hylsyihin tulee sekä niiden hankintaan niin hylsyhän on yleensä Patruunan kallein komponentti(kertakustannus ostaen) ja jälleenladattavissa useaan kertaan! Joten niissä kertakustannus jakautuu usealle latauskerralle ja mitä LAADUKKAAMPAA hylsyä käytät ja niitä "huollat" oikein niin aina pitempi ilo niistä on! Yleensä niille, jotka jälleenlatausta harrastavat hylsyjä tahtoo kertyä saatuna, kerättynä tai muuten vaan edullisesti aivan riittävästi omaan käyttöön ! Joten on vaikea määrittää tarkalleen kuinka suuri osa itse ladatun Patruunan hinnasta on Hylsyn osuus?
Patruunoista vielä sen verran, jotta kyllä niitä saa Kotimaiseltakin Valmistajalta Tehdasldattuina eri valmistajien Luotityypeillä varustettuna myös niitä ns. PAREMMIN KASASSA PYSYVILLÄ!
KASASSA sanalla on vielä kaksi funktiota eli (osumassa ei hajoa OSIKSI niin helposti ja osumakuvio on PIENI)!
Mutta ns. kovin JÄYKKÄ/KOVA rakenteeltaan ei laajene TARPEEKSI ja HURAHTAA LÄPI eikä aiheuta RUHOSSA toivottua tulosta VÄLITTÖMÄSTI ja toiseksi ON VAARALLINEN jatkaessaan matkaa näin on ETENKIN joillain ns. KOKO KUPARISILLA TAPANA TEHDÄ!
Joissakin KÄYTTÖTARKOITUKSSISSA on jopa tovottavaa, että LUOTI ns. RÄJÄHTÄÄ aiheuttaen toivotun EFEKTIN/TULOKSEN metsästettävässä Riistassa KAADON, TALTEENSAANNIN ja TURVALLISUUDEN osalta!
« Viimeksi muokattu: 13.05.10 - klo:11:44 kirjoittanut Rudolf »

Poissa Jouni Allinen "Pelto-Jouni"

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 1126
Vs: 9;3x62 luodit
« Vastaus #42 : 13.05.10 - klo:12:32 »
En tosiaan laskenut hylsyjä, koska niitä on kertynyt "aika paljon" ja ne riittää kyllä pitkäksi aikaa. Tuossa kaveri kertoi, että on ladannut 45-70 marliniin samat hylsyt jopa 20 kertaa! Määrä on suuri ja en tiedä miten monta kertaa nuo 9,3:n hylsyt kestää, mutta kustannus on kieltämättä vaikeahko määrittäää jos vaihtoehtona on, että tehdasladattujen hylsyt menisi roskikseen ja olemassa olevat hylsyt voi ladata moneen kertaan.

Minun tapauksessa kustannukset menee edellä esitetyllä tavalla. Tietenkin jos joudut ostamaan ensin valmiita paukkuja, jotta saat hylsyjä, niin kalliiksihan se silloin tulee. Monella kuitenkin tilanne se, että hylsyt on kerätty vaikka itse ei lataakaan. Me ollaan me suomalaiset vaan sellaisia hamstraajia, että kerätään ne hylsyt talteen jos vaikka niitä joskus tarvitsisi.

Isosta kasasta kertyneitä hylsyjä tulee sitten monelle jossain vaiheessa mieleen, että pitäisiköhän nuita paukkuja alkaa itse lataamaan kerran noita hylsyjäkin on päässyt kertymään noin paljon?
------------------------------------------
- Tavoitteena hyvä käyttökoira! -
------------------------------------------
http://allinen.suntuubi.com/

Jesse

  • Vieras
Vs: 9;3x62 luodit
« Vastaus #43 : 13.05.10 - klo:12:55 »
Tietysti tuo pitää paikkansa, että lataamalla laukaisumäärä on monin kertainen verrattuna ostopaukkujen hintaan.
  Itsekin latailen vuodessa yli 500 patruunaa, ja harjoitteluun varmasti riittää halvimmatkin luodit, jos vain niillä saa mieleisen käynnin. Ja ei ne metsästysluoditkaan kovin hintavia tarvitse välttämättä olla. Omana esimerkkinä voisin mainita kasikakkoseen ladattu halpa Remingtonin luoti (35snt/kpl), joka toimii varmasti hirvelle.
 Joskus vain mieleeni tulee, että joitakin luoteja haukutaan turhasta, ja joitakin ylistetään liikaa.. Mutta tämä on vain mielipide ;)
 Loppupeleissä osumahan se tärkein komponentti on.. Ja jos ampuu hirvet kaulalaukauksilla niin mielestäni luodilta ei vaadita niin paljoa, tietysti kestävyyttä, jotta se ei pirstaloidu, mutta lihahävikkiähän kaulaosumalla ei kovin isoksi onneksi saakkaan.. Ja juuri tuo lihahävikki on monesti luodista kiinni, mikäli olen asian oikein päätellyt..
  Ja niinkuin aikaisemmin jo mainittiin, on todella hyvä harjoitella paljon juuri sillä aseella, jolla aikoo hirvet kaataa..

Teeri

  • Vieras
Vs: 9;3x62 luodit
« Vastaus #44 : 13.05.10 - klo:13:15 »
Maksaahan se jos paljon ampuu mutta ammuntaan on muitakin vaihtoehtoja kun 9,3. Välillä voi ammuskella vaikka piekkarilla. Hyvää harrastelua sekin. Eikös ole se yksi sanonta että lahjattomat treenaa :) No eihän se tietenkään pidä paikkaansa. ) 9,3*74r hylsyjä ei ainakaan kannata monesti ladatta tai tekee jostain rautalangasta koukun jolla voi tarkastaa hylsyä. Joillekkin käynyt niin että että hylsy repeää "supistuksesta". Täytyy kyllä sanoa että liian vähän tulee harrastettua tuota ammuntaa. Hirvilisenssi tuli ammuttua joka pitää meillä ampua joka syksy. aseen kohdistuksen tarkastus ja "juoksevia" muutaman laukauksen verran.
« Viimeksi muokattu: 13.05.10 - klo:17:06 kirjoittanut Teeri »