Kirjoittaja Aihe: Millä kaliiberilla tulevan syksyn hirvet ja karhut kaatuvat, entäs pienriista?  (Luettu 82432 kertaa)

JohnDoe

  • Vieras
No kait se on minunkin jotain kerrottava tämän syksyn metsästysretkistä, kun kerran tämän viestiketjun aloitin. Niinhän minulla oli tarkoitus kaataa hirvet tuolla 9,3 x 62:lla, mutta kohta käy aika vähiin kun ei ole vielä minun hollille yhtään hirveä kunnolla tullut. Yksi hirveätä vauhtia menevä vasa, josta näkyi vain hieman päätä. niin oli parempi jättää ampumatta. Eikä tuo minun Mira koirani ole näillä vähähirvisillä alueilla oikein kunnolla vielä päässyt haukkumaankaan.
Mutta, mutta 308 yskähti yhden ja ainoan kerran tänä syksynä ja sain ison homenokan ammutta. Se jos jokin lämmittää mieltä.
Onneksi meillä on vielä parin ison ja yhden vasan luvat käyttämättä, joten toivottavasti pääsen tuolla Tikan T3:lla täräyttämään ja vielä omalle koiralle.

Balaven

  • Vieras

Tuo 45-70 cov. kiinnostais itteäni jonkin verran. Onko minkälainen ampua? Vipulukkojen toiminta varmuus? Jne.

Et isoa hyötyä saa verrattuna ysikolmoseen.Sen minkä reiässä ja luodin painossa voitat,menetät kantamassa.

Vipulukot toimii hyvin,vaikka kipenen monimutkaisempi onkin kuin pultti.Ainoa erityisen huomioitava on iskurin tila,vireessä ollessaan koiran perässä ryöhätessä voi lunta jäätyä väliin estäen iskun.Marlinissa ainakin on hyvä tapa pitää iskuria varmistinta vasten lumikeleissä,virittää ja poistaa varmistuksen ampumatilanteeseen tullessa.

kaijak

  • Vieras
 :)Olen kanniskellut kolme syksyä Valmet 412:sta varustettuna Mäkisen tekemillä 45-70 piipuilla ja erittäin tyytyväinen olen pyssyyn. Koiran kanssa arvostaa asetta jonka kanssa ei tarvitse hakea sitä viimeistäkin risua vailla olevaa aukkoa, kuten jouduin aikasemmin 308;n kanssa tekemään. Tuplapiippuisella saa nopean paikon aikaseksi jos sitä tarvii. Ei kyllä tänä sysynäkään tarvinnut paikkailla ku yhdellä paukulla kaatuivat. Se paikkohan on yleensä ensimmäisen huonon ja harkitsemattoman laukauksen enempi ja vähempi huonompi korjailu. Tuo tuplapiippuinen on lyhyt ja hyvä kanniskaella risukossa sen vuoksi. Painoa sillä kyllä on 4 kg mutta kyllä sen jaksaa kanniskella, eikä Aimpoint päällä juuri painoa lisää. Aimpoint on koiramiehelle hyvä vehje, nopea tähdätä ja ilman suurennosta olevana voi pitää kummatkin silmät auki ja nähdä samalla missä koira ja muut hirvet on.
Mäkisen antamalla reseptillä ladatuilla voi hyvin ampua 150 m:iin johon ei vielä juuri eroa osumapisteessä 308: kanssaa.
308 on mulla nykyään vain harjoitus ja merkkiaseena.

Poissa Juha

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 390
  • Minä ja Jeri
Mulla ollut hirvi, lintu ja kettujahdissa aina 308. Enkä tule varmaan koskaan isompaan hirvipyssyyn vaihtamaankaan. Toinen tykkää toisesta. Minä tykkään pienestä, kevyt ja näppärä ja hyvältä tuelta todella tarkka. Päällä pieni kiikari (5 kertaa suurentava maksimilla). Haulikkona päällekäis piippuinen Valmet 412 ässä.
Nettilaikan jäsen

Vikke

  • Vieras
Mulla on 308.Sillä kyllä hirvi kaatuu, kun malttaa olla ampumatta risukon läpi. Uusia ampumatilanteita tulee aina uusia. Minä ainakin arvostan sellaista henkilöä,joka uskaltaa jätää ampumatta,jos ei ole aivan varma osumasta.

Balaven

  • Vieras
Mulla ollut hirvi, lintu ja kettujahdissa aina 308. Enkä tule varmaan koskaan isompaan hirvipyssyyn vaihtamaankaan. Toinen tykkää toisesta. Minä tykkään pienestä, kevyt ja näppärä ja hyvältä tuelta todella tarkka. Päällä pieni kiikari (5 kertaa suurentava maksimilla). Haulikkona päällekäis piippuinen Valmet 412 ässä.

Mulla on Sakon Finnbear 375H&Hmag,taatusti tarkka peli vaikkei olekaan pienireikäinen.Painaa toki hieman,mutta kevenee kun siirryn takaisin avotähtäimiin...Teerenkin olen kyseisellä vehkeellä ampunut,piti vain ampua kaulaan kun ei uskaltanut puolivaipalla keskelle tällätä.Ja uskallan jättää ampumatta huonoon paikkaan,mutta tiettyä "reserviä" isoreikäinen tuo,aina ei sekään harkinta pelasta tilannetta.

45-70 tuplaa haluavan kannattaa tutustua Baikalin tekemään rinnakkaiseen,aika hyvää palautetta on saanut.Ja oikeasti,kunnon perinteinen tupla on rinnakkaispiippuinen :P

ärree

  • Vieras
Kun 08:sta vaihoin 45-70 kaliiberiin, niin ei ole tarvinnut katua sekuntiakaan. Marlin on miehleinen kantaa sölässä ja varma vittikossa. Se tietenki pittää muistaa ettei sekhään tähtäysvirhettä pysty poistahmaan. Harjoittel ko on kohahlaan niin parempaa asetta koiramiehelle ei yksinkertaisesti ole. Täyteistähän ei laki salli...

Balaven

  • Vieras
Täyteistähän ei laki salli...

Hommaa mustaruutinelonen ;D...(cal 4 rifle)

ärree

  • Vieras
Jaa mustaruuti... sehän kestää niin mahottoman pitkään lukea kaatuhneet, että saattaa mennä taas salamettästykseksi...

Poissa Jani Laitinen "Jamppa"

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 178
    • Ketturinteen Kennel
Mitäs eroa on sitten tuolla 45-70cov. ja 450 marlinilla? Muistaakseni joskus ainakin erälle.netin palstalta aiheesta luin, mutta ei muistu enää mieleen niin kysytään kun täällä näyttäs olevan marlini miehiä paikalla.
Niin ei varmaan hirmusta etua loppujen lopuksi saa verrattuna 9,3, mutta muuten ihan mielenkiinnosta kiinnostaapi kuulla kokemuksia kyseisistä vehkeistä hirvelle ja karhulle.

Poissa Jani Laitinen "Jamppa"

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 178
    • Ketturinteen Kennel
Niin ja eikös vielä ole sellainenkii kuin 444.marlin. Mitenkäs se eroaa näistä kahdesta aiemmin mainitusta?

Andrei

  • Vieras
Täältä löytyy vastauksia noihin kaliiberikysymyksiin:

http://www.lapua.com/fileadmin/user_upload/esitteet/VihtavuoriInternationalReloguideJuly2008.pdf

Äkkiä arvioiden sellaista kaliiberia kuin 450 Marlin ei ole olemassa. Eikös Marlin ole asevalmistaja. Käsittääkseni Marlinin vipulukkoisessa 45-70 Goverment on yleinen kaliiberi.

http://www.healfishing.com/kauppa/products.php?p=aaa83b

Balaven

  • Vieras


Äkkiä arvioiden sellaista kaliiberia kuin 450 Marlin ei ole olemassa. Eikös Marlin ole asevalmistaja. Käsittääkseni Marlinin vipulukkoisessa 45-70 Goverment on yleinen kaliiberi.



Kyllä on,vyökantainen(magnumkanta joillekin) modernisoitu versio tuosta mustaruuti 45-70 patruunasta.Marlinin suunnittelun tulosta,sieltä nimi.Suunniteltu jo nykyaikaisille ruudeille ja paineille,joten tehdaspanokset ovat samaa tasoa kuin kotilataajien 45-70 hirvipaukut.45-70 tehdaslataukset ovat hyvinkin pehmeitä,johtuen mustaruutiajan aseista.

Rivinelonen on pikkuisen pienireikäisempi ja vähän suorempilentoinen kuin 45-70,kääntöpuolena köyhä luotivalikoima isolle riistalle.Harjoitteluun sitten kyllä löytyy sillä luoti on sama kuin .44 pistoolissa(.429-.430 tuumaa).

Jos valinnan paikka tulisi niin 450Marlin olisi oma valinta noista vipulukkokaliibereista.

Poissa Nikita

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 552
  • Nikita 8,5 kk ja se ensimmäinen...
    • Nikitan sivut
Jos valinnan paikka tulisi niin 450Marlin olisi oma valinta noista vipulukkokaliibereista.

Mitästä tyhjää, kerralla 470 nitro tai sitten 460wmag niin saa käveleskellä etukumarassa, kun hirvillivin etutaskussa on puolikymmentä termospullon kokoista morkulaa... ;D

Ihan niinku olisin jossain tuommosen 460 miehen nähny, muistas vaan, että missä...  :D

Balaven

  • Vieras
Mitästä tyhjää, kerralla 470 nitro tai sitten 460wmag niin saa käveleskellä etukumarassa, kun hirvillivin etutaskussa on puolikymmentä termospullon kokoista morkulaa... ;D

Hommaa mustaruutinelonen ;D...(cal 4 rifle)

Toi olis rouhakka peli,luoti painaa toista sataa grammaa ja laaki maksaa vaatimattomat 85$...

Niin ja reikähän on siis sama kuin 4cal haulikkokin...

http://www.youtube.com/watch?v=AHfzdQ8HWoI&feature=related,siellä mallia