Kirjoittaja Aihe: Yhteenveto kuluneesta vuesta.  (Luettu 2105 kertaa)

Poissa J.Muukkonen

  • Ve-laikajaosto
  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 43
Yhteenveto kuluneesta vuesta.
« : 02.12.13 - klo:14:04 »
Pihkatapin Tiltu astuteettin maaliskuussa Rezvy Veterillä, omalla tuontiuroksella Venäjältä. Toukokuun puolenvälin jälkiin syntyi 4 narttua ja 3 urosta. Viides narttu syntyi kuolleena. Pentukauppa kävi verkkaisesti ja viimeiset pennut lähtivät kotoa lokakuussa. Yhden nartun jätin itselle tulevaisuutta silmällä pitäen.

Tiltun kans yritettiin päästä Taigahaukkuihin mukaan, kuitenkaan siinä onnistumatta tuloksen puuttuessa. Siitäpä sitte intoutuneena (jaostolaisten yllyttäminä) ilmotin koiran AVO kokeeseen ja tuloksena 72. pistettä. Eiköhän sillä jo ens vuona pääse mukaan :) Ilmotin sitten koiran VOI kokeisiin Tornioon ja Sallaan. Torniossa ei ollut lintuja ja Sallan koe peruttiin. Oliko se se Eino myrsky vai mikä se oli syynä..

Kesälomat joutu pitähmään heinäkuussa huonon työtilanteen takia ja tuntuki siinä vaiheessa ettei syksystä tule mitään kun ei kerkeä mettään. Kuitenkin töitten jälkeen ja v-loppusin tuli kuljettua vuorotellen Tiltun ja Veterin kanssa.

Tiltun kans linnunpyynti sujui mallikkaasti. Saaliiksi kaksi ukkometsoa ja koppelo. Lisäksi oli useita haukkuja joihin jätin ampumatta, ja useita joihin menin vähän turhan rohkeasti :) Hirvenpyynnin Tiltu aloitti hienosti. Alotuslauantaina heti oli emä kahen vasikan kans haukussa, mutta taas itsehillintä petti. Taaja risukko ja meinasin väkisten tehdä kaajon, matkaa elukoihin 30 metriä, jalkoja vilisi, tuuli pyörahti ja sitten mentiin. Ei saalista, mutta niin se opetti ja maanantaina töiden jälkeen uudestaan Tiltun kans methään. Puoli kuuden aikaan olikin jo sitte nuori sonni nurin. Haukkuaikaa ei kerenny tulla ko n. 45 min. mutta saalista tuli.

Torstaina sitte lähdinki tämän idän ihmeen, Rezvy Veterin kans metsälle. Veterin työskentely ja haku on ollu erittäin vaihtelevaa ja koira oli justiin toipunu lääkekuurista. Anaalirauhaset olivat olleet tulehuksessa ja niin oli sitte kusitulehuski ollu päälä. Veteri katosikin heti näkösältä ja vähän reilussa puolessa kilometrissä kuului pari kiljahdusta joka sitten muuttui seisontahaukuksi. Hiivin lähemmäksi haukkua melkein umpeenkasvanutta peltosarkaa myöten Ja sitten näin ojanlaidassa peltosaran toisessa päässä hirvenpään. Samassa ojanlaitaan pyörähti kaksi vasikkaa. Koira haukkui hyvin ja taajasti, ei muuta kun lähestymään. Samantien naaras hyppäsi seuraavalle saralle ja ajattelin että nyt se ois se Veterin ensimmäinen kaato seisontahaukkuun. Tähtäsin ja ammuin ja vasikka nytkähti vaikka matkaa olikin aika paljon. Koira jatkoi haukkua entistä kiivaammin. Hirvi oli vielä hengissä kun saavuin paikalle. Koira pyöri hirven ympärillä ja odotin kunnes koira menee minun taakse ja ammuin lopetuslaukauksen. Sittepä pääsiki Veteri kaadolle :) Tämän jälkeen koiralla lähes jokainen päivä hirvitilanteita. Kaatopahan isä Veterille toisenkin vasan sisontahaukkuun. Itse olin sillon lomautettuna hirviporukasta  :D Lomautuksen jälkeen en enää metsälle päässytkään. Luvat olivat loppu.

Niin ja tuntuvatpa verijälkeäkin seuraavan hyvin. Veteri haki minulle kauriin jota olin huonosti ampunu. Noin tunnin etsinnän jälkeen kauris löytyi useamman kilometrin kulkeneena. Tiltu haki minulle sonnin jonka ammuin houkuttelemalla. Laukaus oli hyvä, mutta pimeä saapui lähestulkoon heti laukauksen jälkeen. Hirvi löytyi Tiltun avustuksella n. 150 metrin päästä ampumapaikasta.

Ja vielä lisänä että sainpa tälle tulevaisuuden toivolle. Ammu-uhkan Alisalle pyyn haukkuun. koiralla oli ikää alle kolme kk.


Terv. Jussi Muukkonen