Kirjoittaja Aihe: Koirien ravitsemus  (Luettu 2707 kertaa)

Poissa Eero

  • Itälaikajaosto
  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 225
Koirien ravitsemus
« : 12.03.19 - klo:13:21 »
Terve. Tuolla jalostuspäivillä oli hyvää asiaa koirien ruokinnasta. Itse olen hieman muuttanut reseptiikkaa, koska en syötä aivan kalleimpia rehuja. Laadukkaisiin market-ruokiin on tehtävä tiettyjä lisäyksiä. Oleellinen lisä on Surimi-rapupuikko, joita löytyy katkarapujen vierestä tavan marketista 1,55 €/paketti, ne säilyy hyvin jääkaapissa ja niitä voi syödä itsekin koiria ruokkiessa. Siinä on kalaa ja rapua(kondroitiinia), yksi tärkeistä aminohapoista. Söin niitä jo joskus 90-luvulla Virossa sikametsällä ollessa, piti silloin ihan kysyä että mitä tämä on.
Toinen juttu on kananmunat, kun ne ovat niin sairaan halpoja nykyään. Ne vähän tahraa jos laittaa kuljetuskippoon mutta voi ne ottaa taskuun ja särkeä sinne kupin reunaan, siellä ei kuorenpalasetkaan haittaa. Ei siis tartte kun pari kertaa viikkoon, jotta saa glukosamiinia.
Kolmantena pitäisin pientä kalalisää, jossakin muodossa, esim jokin kaupan eines sisältäen lohta pari kertaa viikkoon tai kuka mitenkin. Tässä on se pointti että kaupan nappulat harvoin sisältävät näitä hyviä omega-rasvahappoja, sama kalliilla lemmikkieläin-kaupan tuotteilla.
Itse en pidä esim. kennelpakasteen lohimössöä kätevänä vaikka edullista onkin, joskus haisee pahaltakin. Itse kukin taaplaa tyylillään.
Neljäntenä ottaisin silloin tällöin annettavia rustoisia luita, joista saadaan nivelille tärkeitä amiineja. Tähän käy hyvin hirvien ja peurojen rintaranka sekä siihen liittyvät varsinaisiin kylkiluihin kiinnittyvät luut. Kasvaville pennuille olisi hyvä antaa jänteitä ja kalvoja sisältävää lihanpaloittelusilppua.
Joidenkin lähteiden mukaan sisäelimien antaminen parantaisi koirien terveyttä, veriarvoja, elinvoimaisuutta ym. Tällaisten kausiluontoisten lisien lykkääminen perusruokavalioon voi aiheuttaa takapakkia, eli jos annatte niin tosi varovasti.
Viidentenä öljyt. Itse en lutraa niiden kanssa, mutta niillä voi nostaa ruuan rasvapitoisuutta ja terveellisiä ovat turkille. Monet käyttävät lohiöljyä sekä erään tutkimuksen mukaan parhaiten imeytyvää auringonkukkaöljyä.
Kuudentena turhat ruuat. Lukekaa mitä se sisältää. Kaupan maksalaatikoiden hamstraaminen tarjouksesta on ihan turhaa kun ei siellä ole mistä maksaa eikä edes sitä maksaa kuin hajun verran. Halvimmat nappulat ovat rahan haaskausta. Kerran kun oli tullut vähän osumaa äksönissä, koiraa piti parsia ja sillä oli se torvi päässä sisäkoirana saikulla. Arvelin, että hihnalenkityksen verran riittää huonompikin eväs, herranjestas mitä pötkylöitä tuli 22 kiloisesta koirasta, onneksi teki pellonreunaan eikä pihaan. Niissä on vaan muuntokelpoinen energia täysin surkea.
Noista jos toteutatte edes pari kohtaa niin ei tarvitse issoon kaupunkiin lähtee.

Poissa Pate

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 169
Vs: Koirien ravitsemus
« Vastaus #1 : 13.03.19 - klo:20:31 »
Itse taas olen sitä mieltä, ettävsyötän mitä koirat tykkää syödä. Laika itellä hiton ranttu, ettei mikään muu napula kelpaa kuin halvin mahdollinen hauhau championi kana riisi ja sitten leikkuujäämiä, luita, kaloja yms, mitä pöydästä sattuu jäämään. Hyvin toimii. Eikä ole muuten luut ja lihan kausiluontoista. 300 litran pakastin täytetään syksyllä koirille ja sitä ympäri vuoden. En nyt isoa rintarankapalaa anna ennen mettäpäivää, mutta lihaa ja kalaa jos sattuu olemaan sulassa. Nakataanhan huskyillekin iltapalaksi valjakkokisassa vain iso kimpale lihaa



Jotenkin tuntuu, että kaiken mailman piskien ruokavaliot lasketaan grsmmalleen muka tariffien mukaan ja itse vedetään puhdasta paskaa sisuksiin ja murkytetään kroppa pari kertaa viikossa viinalla. Vasta se silloin paska aamulla haisee.

Jos koiralle maittaa, se pysyy hyvässä kondiksessa ja onnellisena, niin syönti on varmaan kohdillaan. Niinhän teemme itsekkin.
« Viimeksi muokattu: 13.03.19 - klo:20:45 kirjoittanut Pate »

Poissa Eero

  • Itälaikajaosto
  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 225
Vs: Koirien ravitsemus
« Vastaus #2 : 14.03.19 - klo:10:36 »
Tuota tarkoitinkin itsellä myös hauhau kanariisiä noilla lisukkeilla. Pitkä matka käydä isoilla kirkoilla mustimirristä huippuruokia. Kalliiksikin tulee.

Poissa Iivariiso

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: Koirien ravitsemus
« Vastaus #3 : 02.04.19 - klo:00:06 »
Tuo hauhau champpionihan ei itseasiassa ole edes mitään huonoa ruokaa. Niissä on kohtuu korkea lihapitoisuus markettiruuaksi ja varsinkin jos syöttää niitä super premium vaihtoehtoja. Nämä pirkka ja muut halppisruuat on sitten erikseen kun lihapitoisuudet on 4 prosentin luokkaa niin eipä siinä paljon tarvi miettiä miten lihansyöjälle se riittää. Toki jos lisäksi saa lihaa ja rasvaa niin ei suurta merkitystä sillä nappulalla.

Itellä ei ole kuin tuommoinen puolikas laika mutta sille on joutunut säätämään vähän enemmän tuon nappulan kanssa kun se on allerginen kanalle. Myös kananrasvalle ja sitä on mekeimpä 95 prosentissa nappuloista. Nykysin syö Proboosterin lammasta ja se on hinnaltaan noin kaksinkertaista hauhaun vastaavaan. Kokeilin hauhauta mutta puolen säkin jälkeen koira kutisi niin helvetisti ettei enään voinut pitempään kiduttaa ja palattiin takaisin proboosteriin. Sen kuitenkin kerkesin noteerata että koira syö melkein tupla määrän hauhauta päivässä. Olen pitänyt nappuloita saatavilla kokoajan ja kerran päivässä koira syö lihaa, kalaa tai lihaisia rustoluita. Koira syö vain sen minkä kuluttaa ja proboosteria menee huomattavasti vähemmän eli loppupeleissä hintaeroa ei juuri nappulalle tule. Se huono puoli tuossa allergiassa on että kaikki nämä kanattomat ruuat on myös aika vähärasvaisia joten lohiöljyä ja ruokaöljyä olen lisäillyt lihan sekaan. Rasvaista sian lihaa jahtikaudella myös syötellyt ja näin muuten hirven roippeita. Sillain helppo ruokittava koira että ei syö nappuloita pitkin päivää vaan illalla kun saa liharuaan niin sen päälle syö sen määrän nappuloita kuin tarvii. Eli käytännössä kerran päivässä vain syö.
« Viimeksi muokattu: 02.04.19 - klo:00:08 kirjoittanut Iivariiso »

Poissa Eero

  • Itälaikajaosto
  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 225
Vs: Koirien ravitsemus
« Vastaus #4 : 04.04.19 - klo:09:54 »
Niin tosiaan kun aloitin keskustelun, niillä halppisruuilla tarkoitin just niitä kaikkein halvimpia olisko ollut M-real ja kai se X-tra menee sinne samaan sarjaan. Kannustan kuitenkin kaikkia ihan hyvässä hengessä, en ole mikään besservisseri, mutta tuo kananmuna on niin täydellinen lisä, jotta sitä kannattaa käyttää.

Poissa Iivariiso

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: Koirien ravitsemus
« Vastaus #5 : 04.04.19 - klo:10:34 »
Ja monesti näillä halvimmilla säästäminen kostautuu ylimääräisinä kuluina lääkärille. Ne tulevat liian nopeasti toisesta päästä ulos ja edesauttavat anaalirauhasten tukkeutumisessa. Koiran pitäisi joutua tekemään hieman töitä että paskan saa pihalle ja siinä samalla anaalit tyhjentymään. Ei se kokonaan poista mahdollisuutta tulehdukseen mutta monella koiralla voi auttaa paljonkin estämään sitä. Lisäksi tosiaa ruokaa menee vähemmän kun siinä on enemmän koiralle sopivaa ainesta.

Kananmuna on tosi hyvä lisä ruokaan. Meillä sitä ei vain pysty syöttämään. kaikkea muuta kyllä voi syödä ja sinällään ainoa huono puoli on tuo nappuloiden sisältämä kananrasva jota melkein kaikissa ruuissa. Ja ongelma meilläkin on ainoastaan näiden syömäkelpoisten nappuloiden vähärasvaisuus niin joutuu varsinkin jahtikaudella syöttämään ylimääräistä rasvaa ettei koira laihdu ihan olemattomiin.

Poissa Burskutin

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 1076
    • Kennel Huntersheart
Vs: Koirien ravitsemus
« Vastaus #6 : 16.05.19 - klo:05:45 »
Itse syötäm malliin 50/50 eli puolet perushyvää nappulaa ja toinen puoli teurasjätettä, kalaa, rustoja, luita, öljyjä yms. Lisinä sen hetkisestä sapuskasta riippuen sinkki, e-vitamiini, d-vitamiini jne...Nivelvalmisteita ja muita tarvittaessa. A vitamiini tulee kätevästi maksasta. Enkä laske grammoja enkä ole mitenkään merkkiuskollinen. kokeilemalla kaikesta selviää ja todella harvoin on koirilla mennyt pakki ns. sekaisin vaikka ruoka vaihtuukin äkisti joskus. Itse olen pistänyt merkille että paremmin maistuu kun on vaihtelua. Metsästyskaudella ruokinnan kanssa olen hieman tarkempi koska koiran pitää olla hyvinkin nopealla aikataululla ns. iskussa. Ja senhän tietää etä jos koira syönyt luita edellisenä iltana voi olla seuraava aamu jotenkin raskas. Että näin täällä.

Poissa Iivariiso

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: Koirien ravitsemus
« Vastaus #7 : 24.05.19 - klo:23:50 »
Samalla 50/50 tyylillä itekkin syötän koiraa ja se on helppoa. Ja ainoa rajoite on tuo kana jota ei pysty syöttämää. Lihoja ja kalaa sekä nappuloita mitä nyt sattuu sopivia löytymään. Tähän mennessä parhaimmalta ruualta koiralle on tuntunut olevan Probooster. Ei olekoiralla mennyt pakki sekaisin vaikka ruokia on vaihdeltu lennosta. Periaatteessa lisäravinteita ei tarvitsisi edes syöttää jos puolet ruuasta on nappuloita. Harmittaa vain tuo kana kun kaikki työkoirille tarkoitetut rasvaisemmat sapuska on kanapohjaisia. Ja viime syksyn hirvetki oli niin helkkarin laihoja.