Kirjoittaja Aihe: Laika ja hevoset  (Luettu 2927 kertaa)

Katri

  • Vieras
Laika ja hevoset
« : 07.06.14 - klo:20:26 »
Moi,

Minulla on 3kk ikäinen länsilaikan pentu. Tänä syksynä on tarkoitus aloittaa lintuhommat ja myöhemmin mahdollisesti myös hirvenmetsästys.

Meillä on kotona hevosia ja niiden kanssa kuluu myös paljon aikaa. Olen aikaisempia koiriani pitänyt aina tallilla ja ratsastamassa mukana, nämä ovat olleet seura- ja paimenkoiria. Mielelläni pidän koiraa mukana hevoshommissa, hevosella on kätevää myös liikuttaa koira.

Laikapentu on tottakai ollut jo tallilla mukana, jotta tottuu hevosiin eikä turhaan hauku tms. niitä kun samassa pihassa ovat. Haluaisin alkaa tottumaan laikaa myös ratsastus kaveriksi.

Olen muutamilta kuullut, että ei välttämättä kannata pitää metsästyskoiraa liiaksi hevosten kanssa. Koira tottuu olemaan isojen eläinten lähellä ja näin ollen saattaa herkästi mennä hirven potkittavaksi, kun ei pidä isoa eläintä uhkana. Itse luulisin, että hirven haju ja käytös on sen verran eri hevoseen verrattuna, että koira kyllä tajuaa käyttäytyä erilailla sen lähellä. Tämä on kuitenkin ensimmäinen metsästyskoirani, joten itsellä ei kovin paljon kokemusta asiasta.

Olisi mukava kuulla muiden mielipiteitä asiaan!

Poissa Jani Laitinen "Jamppa"

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 178
    • Ketturinteen Kennel
Vs: Laika ja hevoset
« Vastaus #1 : 08.06.14 - klo:09:37 »
Miun kotipaikalla oli ja on yhä hevosia ja laika oli pienestä pitäen tarhassa pihassa jonka läpi hevosilla ajettiin ja kävely lenkillä kuljettiin tarhojen vierestä eikä tuo niistä välittäny mitää. Mutta hirveä haukkuu kuitenki.
Tuota ratsastus lenkeille mukaan ottamista en oikei tiiä. Meinaatko pitää koiraa hihnassa samalla ku ratsastat? Jos taas ei irrallaan häviä siun ja hevosen luota mettälenkillä mihinkään niin mieleen tulee onko koirasta muuhun ku hevosen paskan popsimiseen. Ite olen sitä mieltä, että ihan pientä pentua lukuunottamatta kaikki metsästyskoirat mitkä irti päästetään oli pihassa tai metässä lähtee ku kuppa töölössä jos niillä on metsästysviettiä. Sen vuoksi ei oikein pysty kuvittelemaan maastolenkeille koiraa mukaan.

Poissa junttieinari

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 345
Vs: Laika ja hevoset
« Vastaus #2 : 08.06.14 - klo:22:04 »
Pave 6kk tutkii uusia kavereitaan. Pentu oli hoidossa hevostilalla kesällä. Syksyllä haukkui hirveä ja talvella olis haukkunut hevosiakin, jos olisi annettu. Syksyllä tositoimiin hirvien kanssa...

Poissa iivani

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 62
Vs: Laika ja hevoset
« Vastaus #3 : 24.12.14 - klo:12:17 »
Minulla on kaksi hevosta ja laikat on pentuna pihalla irti olleet, joten oman mielen mukaan ovat käyneet hevosiin tutustumassa(tietenkin pennulla sen verran ikää, että alta ehtii pois jne.. Ennen ku itsekseen menee). Eipä kovin kauaa ole jaksanu niitä haukkua ja vouhottaa kun huomaa, ettei ite reagoi mitenkää. Kutsuu vaan pois jos liikaa innostuu. Hyvin ovat oppineet varomaan hevosia ja lukemaan niitä. Hirvellä toimii, ei vaikutusta hevosilla vaikutusta niihin hommiin. Ainakaan negatiivisessa mielessä.