Äänestys

Seuraavaksi hankittava hirvikoirani on?

304/1
304/2
305/1
305/2
306/1
306/2
42
48
242
903

Kirjoittaja Aihe: Minkä rotuinen on seuraava hirvikoirasi?  (Luettu 23068 kertaa)

heikkir

  • Vieras
Vs: Minkä rotuinen on seuraava hirvikoirasi?
« Vastaus #60 : 03.07.11 - klo:03:36 »
Onhan sitä meillä onneksi valinnanvaraa.

On ns pitemmälle jalostettua ja vähemmän  jalostettua. On sitkaaksi mainittua, on vähemmän sitkaaksi sanottua, on omia aikojaan mettissä kulkevaa, on hyvinkin tiukasti isännän ohjeistuksen mukaisesti toimivaa.

Minä käytän  koiraa metsällä sen takia, että sen avulla voisin saada paremmin  riistaa saaliiksi. Ainoa peruste mikä minulla on koirarodun  valinnassa on  että se tekee tuon sille asettamani tehtävän kunnolla.

Ja tehdäkseen tuon tehtävänsä kunnolla, koiran pitää pystyä tarkoituksenmukaiseen yhteistyöhön isännän kanssa ja koiran pitää pystyä ymmärtämään, mitä isäntä haluaa ja koiran pitää  myös parhaansa mukaan pyrkiä toteuttamaan sen mitä isäntä haluaa.

Minua ei kiinnosta laisinkaan esim. onko koira enemmän taikka vähemmän sitkeä menemään hirven perässä, taikka sanotaan niippäin, että minusta on parempi, että koira käyttää hirvimetsällä enemmän paimennuskykyään, hirven paikallaanpitokykyään ja hirven ohjailukykyään, kuin hirven seuraamiskykyään.

Nuo ensinmainitut ominaisuudet tuottaa nimittäin oikeita kaatomahdollisuuksia suhteellisen nopeasti ja viimeksi mainittu kyky saattaa tuottaa ehken enempi pisteitä käyttökokeissa, mutta vähempi todellisia kaatomahdollisuuksia.

Poissa Juha

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 390
  • Minä ja Jeri
Vs: Minkä rotuinen on seuraava hirvikoirasi?
« Vastaus #61 : 05.07.11 - klo:14:02 »
Hyvä kirjoitus :)

Mutta käyttökokeissa kuitenki ne kaiken parhaimmat olisi yleensä myös tosi hyviä jahdissa. Mutta esim. tasainen 85-90 pisteen haukkuja voi olla työskentelyn aikana täysin yhteistyökyvytön sesse, eli ei mikään huippu kaveri käytännön jahdissa.
Nettilaikan jäsen

Haba

  • Vieras
Vs: Minkä rotuinen on seuraava hirvikoirasi?
« Vastaus #62 : 07.03.12 - klo:09:11 »
Offtopic: No viikonpäästä muuttaa koodinimi "Jallu" taloon. Rotu ei ole laika kun tulee puhtaasti sisäkoiraksi, ja isonriistan metsästysmaat on kaukana. En olisi uskonut pikkukoiraan vielä haksahtavani mutta luonnetta ja rohkeutta pitäisi löytyä. Jallu on saksanmetsästysterrieri :) Pitää tuotakin ruveta isolle elukalle potkimaan kun kuulostaa olevan rodulla yleensä melko kovat pyyntiveret. :)