Kirjoittaja Aihe: Hirvikärpäset ja koira???  (Luettu 7645 kertaa)

Poissa Keimou

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 139
  • -Riistavietin Hopi- -Huntersheart Illusia-
Hirvikärpäset ja koira???
« : 16.01.10 - klo:02:18 »
Onko kellään kokemusta kuinka koira viihtyy pihapiirissä jossa on hirvikärpäsiä?Onko haittaa koiralle??Tai jos talo on kirjaimellisesti metsässä auttaako puiden kaataminen talon ympäriltä hirvikärpästen vähenemiseen.Enkä tarkoita koko metsän kaatamista.Jos jollain kokemusta ko. asiasta kerrothan kokemuksistasi :o

AnLa

  • Vieras
Vs: Hirvikärpäset ja koira???
« Vastaus #1 : 16.01.10 - klo:12:24 »
Meillä päin hirvikärpäsiä on kyllä metsässä riesaksi asti, mutta kertaakaan en ole huomannut että koirassa olisi hirvikärpäsiä.
Tätä olen menesti ihmetellytkin, kun miehessä niitä saattaa olla kymmeniä, mutta koirasta ei huomaa yhtä ainoaa. Metsästä tulon jälkeenkin kun sisällä tarkistaa koiran ei niitä kärpäsiä vaan näy.

Andrei

  • Vieras
Vs: Hirvikärpäset ja koira???
« Vastaus #2 : 16.01.10 - klo:12:53 »
Samma här. Hirvikärpänen hakee kohteensa pääsääntöisesti ylempää, koska hirvi on iso eläin. Jos asia vaivaa, niin Wikipedian mukaan hömötiaisten ja myyrien runsaslukuisuus voisi vähentää hirvikärpästen määrää. Edellämainittu syö kärpäsiä ja myyrä niiden munia. Tai sitten hävität hirvet lähialueilta ;)

Poissa Burskutin

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 1076
    • Kennel Huntersheart
Vs: Hirvikärpäset ja koira???
« Vastaus #3 : 16.01.10 - klo:18:33 »
Meillä koirat oikein kuhisee hirvikärpäsiä ja jopa kerran tammikuussa eläinlääkärikäynnin yhteydessä löytyi vielä kärpäsiä. Siinä vaiheessa ne oli sellaisia isoja harmaita möllyköitä! :-\

AnLa

  • Vieras
Vs: Hirvikärpäset ja koira???
« Vastaus #4 : 17.01.10 - klo:12:26 »
Meillä koirat oikein kuhisee hirvikärpäsiä ja jopa kerran tammikuussa eläinlääkärikäynnin yhteydessä löytyi vielä kärpäsiä. Siinä vaiheessa ne oli sellaisia isoja harmaita möllyköitä! Epävarma

Jos ne olikin karhukärpäsiä? Eikös ne karhut siellä teilläpäin pihoissa juoksentele.

Poissa Burskutin

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 1076
    • Kennel Huntersheart
Vs: Hirvikärpäset ja koira???
« Vastaus #5 : 17.01.10 - klo:22:40 »
Joo! Karhukärpäsiä! ;D. Sehän se selittääkin.... ;)

MKo

  • Vieras
Vs: Hirvikärpäset ja koira???
« Vastaus #6 : 18.01.10 - klo:06:27 »
Olen muutaman löytänyt koirastani. Ne ovat olleet hyvin syöneen näköisiä..
 Ovatpa yrittäneet purra minuakin, mutta jostakin syystä eivät ole kauvaa reikää nävertäneet  ;D Puree ne kyllä niin kipeää, että..
 

esukka

  • Vieras
Vs: Hirvikärpäset ja koira???
« Vastaus #7 : 18.01.10 - klo:08:41 »
Onneksi täällä meillä päin ei ole vielä noita hirvikärpäsiä ja eikä paljon punkkeja eikä puutiasia haitalle asti.Siperian ilmastosta on jotain etuakin.Sitävastoin meillä on mäkäräinen koiralle melkoinen riesa.Tulevat juhannuksen tienoilla,pahinaika ei kestä kuin pariviikkoa,muuta silloin karuinkin koira tarvitsee suojaa!





AnLa

  • Vieras
Vs: Hirvikärpäset ja koira???
« Vastaus #8 : 18.01.10 - klo:10:59 »
Mitenkäs punkit viime kesänä?
Itse muistaakseni huomasin kaksi punkkia koirassa koko kesän aikana, ja täällä kokkolan alueella on yleensä paljon punkkeja. Toissa syksynä huomasin viikon aikana koirassa useita punkkeja, mutta ne eivät olleet kiinnittyneet. Silloin oli jo ensimmäisten pakkasten aikaa, oisko olleet jo sen verran kylmissään että lämpöä hakivat.
Toinen asia mihin olen kiinnittänyt huomioita. Minulla on kaksi koiraa jotka ovat hyvin erilaiset väritykseltään, toinen tumma ja toinen vaalea. Useinmiten punkit ovat tässä vaaleassa koirassa, parin kesän aikana vaaleassa ollut varmaan 10 punkkia ja tummassa ehkä pari. Koirat on samassa häkissä.