Kirjoittaja Aihe: anaalirauhaset...  (Luettu 31792 kertaa)

tikka

  • Vieras
anaalirauhaset...
« : 12.10.09 - klo:12:55 »
monesti kuulee puhetta näistä ihme rauhasista, lainasin harmajien sivuilta kälkäjän tekstiä tyhjentämisestä, varsin hyvät ohjeet.

Tyylejä voi olla monia, mutta minä olen tottunut tekemään sen näin:

Ensiksi tarvitaan kertakäyttöisiä ohuita käsineitä joita saa apteekista. Liukasteeksi voi laittaa esim. käsirasvaa. Itse käytän yleensä hansikoitua sormea koiran juomakupissa (vesi vanhin voitehista).

Otan koiran pannasta vasemmalla kädellä tukevan otteen ja laskeudun koiran vasemmalle sivulle (olen oikeakätinen) oikean polven varaan vasemmän jalan ollen koukussa niin että koira voi laskea päänsä reiden päälle ja reiden sisäsyrjä vastaa koiran rintapäähän. Tässä asennossa jalka estää koiran siirtymisen toimenpiteen aikana eteenpäin. Jos kyseessä on minulle outo tai varauksellinen koira, pyydän omistajaa pitämään tässä vaiheessa koiran päästä napakasti kiinni niin ettei se pääse puraisemaan.

Anaalirauhaset sijaitsevat koiran peräaukon alapuolella noin 3- 4 cm peräaukosta. Jos peräaukkoa vertaa kellotauluun, rauhaset sijoittuvat noin neljän ja kahdeksan kohdille. Rauhaset tuntuvat sormeen joko herneen puolikkaan kokoisina kohoumina (ovat silloin melko tyhjät) tai täydenpänä ollessaan mandariin siivun kokoisina ja -mallisina rauhasina. Rauhanen tyhjennetään puristaen sitä etusormella peukaloa vasten. Peräaukosta työnnetään siis hansikoitu etusormi koukistaen sormi samalla 90 asteen kulmaaan. Peukalolla tuetaan siis ulkopuolelta rauhasen puristamista. Sormella tuntee selvästi kun rauhanen tyhjentyy, erittäen erittäin pahan hajuista rauhasnestettä. Tuo em sijoittuminen koiran sivulle estää rauhaseritteen purskahtamisen tyhjentäjän päälle (joskus se todellakin purskahtaa). Itse varaan myös tyhjentävään käteen tyhjennyksen ajaksi vessapaperia. Se toimii hyvin "roiskesuojana" ja tyhjennyksen jälkeen sen avulla on helppo poistaa hanska kädestä sotkematta suojaamatonta kättä. Hyvä on pyyhkiä myös koiran takalisto eritteestä. Se on tärkeää varsinkin silloin kun rauhanen on tulehtunut. Jos koira nuolee sen, vaara on pöpöjen siirtymisessä nieluun. Koiran peräpään voi luonnollisesti myös huuhdella haalealla vedellä.

Vaikka toimenpide kuulostaisi monimutkaiselta, koko toimitus kestää yleensä noin puolisen minuuttia siitä, kun valmiudet sen tekemiseen on olemassa. Jos tarkistan useamman koiran anaalit samalla kertaa, vaihdan jokaisen koiran kohdalla uuden hanskan bakteerivaaran vuoksi.

Poissa Henna Koljonen

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 457
  • Näyttelyvastaava
Vs: anaalirauhaset...
« Vastaus #1 : 19.10.09 - klo:12:03 »
Itse tyhjennän rauhaset ulkopuolelta suihkussa.

Ensin lämpöisellä (melkein kuumalla) vedellä suihkutellaan peräpää ja aukko, jolloin koira rentouttaa lihaksia (?). Sitten hännän tyvestä ote toisella kädellä ja nostetaan varoivaisesti ylöspäin. Toisella kädellä tyhjennetään rauhaset. Peukalo ja keskisormi koiran istuinluiden päälle (tuntuu takamuksessa terävät luun päät) ja peräaukkoa kohti pienellä voimalla työntäen. Ja varotaan kurkkimasta pyllyä liian innokkaasti ettei lennä silmille ;D Lopuksi kunnon huuhtelu takalistolle, ettei jää hajuja joiden takia koira saattaa nuolla pyllyä turhan tarmokkaasti.
~Lslu FI JVA Dimir~
~Lslu Ayan~

Jeri

  • Vieras
Vs: anaalirauhaset...
« Vastaus #2 : 08.11.09 - klo:19:34 »
Olen ennenkin kirjoittanut tästä,minä otan koiran pihteihin .
Koira on jalkojen välissä polvista alaspäin ja siitä vaan painan sisältä peräreikään päin 5-7 kohdalta kelloon verraten,johan turahtaa.
Kasvoja täytyy suojata, teen tämän pikkukoiralle pesuhuoneessa,pesen koiran takaliston saippualla ja vedellä.
Jeriltä ei ole koskaan tarvinnut tyhjentää ilmeisesti tyhjentää omin päin,mutta edellisen koiran aalirauhaset tulehtuvat pahoin ,enkä ymmärtänyt asiaa,ennenkuin otin selvää.

Andrei

  • Vieras
Vs: anaalirauhaset...
« Vastaus #3 : 09.11.09 - klo:21:55 »
Meillä meni pari ekaa viikonloppua pieleen anaalijuttujen takia. Toisena viikonloppuna koira löysi lehmän ja vasan, haukkui niitä pari minuuttia ja tuli pois. Ei mennyt enää uudestaan. Illalla sitten yritin rauhasten tyhjennystä siten, että sidoin taluttimen rapunkaiteeseen. Ei onnistunut. Hyvä ettei käsi mennyt. Myöhemmin kaveri piteli etupäästä kiinni ja toinen rauhanen saatiin tyhjennettyä. Maanantaina eläinlääkäri tyhjensi sitten toisen ja laittoi lääkekuurin.

Toimenpiteen jälkeen koira on pelannut ihan eri tavalla. Tänään työskentelyaikaa keryi n. 5 tuntia, joka oli paria vähän pidempää yhteydenottoa lukuunottamatta melkein pelkkää haukkua. Hirvi kun löytyi saaresta viidessä minuutissa :)

esukka

  • Vieras
Vs: anaalirauhaset...
« Vastaus #4 : 14.09.10 - klo:09:42 »
Otinpa lomaa lintujahtiin! Olga koira ei vaan oikein toiminut,haku oli verkkaista ravia.Linnun seuraamiset lyhkäsiä.Normaalisti liikkuu nopeaa laukkaa ja se on ainoa vaihde kun ollaan kunnossa!Sitten löytyi yksinäinen hirvilehmä,hirvi käyttäytyi tosi rauhallisesti.Normaalisti koiralla on todella peittävä haukku,nyt harvakselleen haukahteli muutaman minuutin ja tuli minun luo makoilemaan.No minä houkuttelin koiraa takaisin hirvelle,menihän se taas harvaa haukkua.hiipailin jo melko lähelle hirveä,sehän paneutui makuulle ja koira kanssa!!!Hirvi konkoili pystyyn koira vain makoili,eikä lähtenyt seuraamaan,ennen  kuin houkuttelin ja sieltä tuli takasin melkopian.No kotona koiraa tutkimaan ja anaalirauhaset oli tosi ison tuntuiset eikä antanut juuri koskeakkaan.Tänä aamuna käytiin eläinlääkärillä olihan se taistelu saada ne tyhjennettyä ja kortisoonit,kipupiikit ja lääkekuuripäälle.Eiköhän se vauhti ja haukku sieltä löydy.Monet varmaan ihmettelee mikä koiralla on kun ei toimi,niin usein ne on anaalit,vaikka ulkoisia oireita koiralla,esim.haju joka kuvottava kun ne on oikein pahat!

Heino

  • Vieras
Vs: anaalirauhaset...
« Vastaus #5 : 15.09.10 - klo:07:41 »
Jos anaalit ovat täynnä voiko sen todeta maallikkokin päältä päin painelemalla, ilman, että työntää sormen peräaukkoon? Minäkin olen vielä tästä asiasta tietämätön, vaikka jokaisen koiranomistajan tulisi hallita koiransa anaalijutut.

esukka

  • Vieras
Vs: anaalirauhaset...
« Vastaus #6 : 15.09.10 - klo:10:13 »
Kyllä ne tuntuu istuinluitten ja peräaukon välissä.Kun ovat tyhjät,niin tuntuu herneen kokoisena ja kun ovat taasen täynnä ovat semmoiset kokoluokkaa mandariinin siivunkokoiset ja muotoiset.Netistä löytyy hyviä ohjeita!

Teeri

  • Vieras
Vs: anaalirauhaset...
« Vastaus #7 : 15.09.10 - klo:18:52 »
turha puristelukaan ei välttämättä hyväksi siis jos ovat tyhjät. Normaali hulillahan ne tyhjenevät ulostettaessa. Jos koiralla ei ole selviä häiriöitä niissä ollu niin parempi kun antaa tyhjentyä niin kuin on tarkoitettu. ovatpa jotkut joutuneet leikkaamaankin noita niin koira onkin ruennut pelaamaan vanhaan malliin tai paremmin :) saattaa olla kun nuoresta lähtien rupeaa lypsämään niin saa lypsää loppuun asti, ei kylläkään fakta tietoa vaan päätelmä vaan
« Viimeksi muokattu: 15.09.10 - klo:18:54 kirjoittanut Teeri »

esukka

  • Vieras
Vs: anaalirauhaset...
« Vastaus #8 : 15.09.10 - klo:19:48 »
Eipä tosin turhaa kannata puristella,mutta jos epäilee joittenkin oireitten/käytöksen vuoksi voihan niitä tunnustella!Leikkaus on hyvä konsti jos asia on toistuva,eikä ole operaationa kummoinen.Normi eläinlääkäri tekee,etti tarvitse mitään huippukirurgia!

HJ Ukkola

  • Vieras
Vs: anaalirauhaset...
« Vastaus #9 : 04.04.11 - klo:15:21 »
Meillä Igor ollu eloisa ja kaikin puolin vilkas. Ei varsinaisia anaalirauhasten tulehdus merkkejä mutta on järsiny itseään hännän tyvestä ja polvista. Ajattelin sen johtuvan vaan perus kutiamisesta ja koiran reippaasta energia määrästä. Tänään käytiin perus käynnillä eläinlääkärillä vahvistamassa jo havaittu tieto että koiran iho on täysin terve. Iho olikin terve mutta lääkäri päätti tarkistaa rauhaset. No sieltähän se syy löytyi, sanoi että kun se ei yllä takalistoaan nuoleen niin itsensä järsiminen on sitten siihen viittaavaa oheis toimintaa. Net oli tulehtuneet ja aika lasti tuli rauhasista. Parin viikon antibiootti kuuri ja 2vk päästä tyhjennys uudestaan. Sinänsä ihme että ne oli tulehtuneet kun koira ollu taysin kuivamuonalla joka minun ymmärryksen mukaan pitäis olla parasta noiden anaalirauhasten kannalta, siis että tulee kiinteää ulostetta.