Kirjoittaja Aihe: Länkkäri kerrostaloon?  (Luettu 4387 kertaa)

Richie^

  • Vieras
Länkkäri kerrostaloon?
« : 27.09.12 - klo:08:42 »
Mitäs mieltä porukka on, sopiiko länsilaika kerrostaloeläjäksi?

Itselläni on siis se tilanne, että metästyskoiraa olen hankkimassa, ja länkkäri kiinnostais juurikin näiden metsästysominaisuuksiensa vuoksi, ja onhan ne toki hemmetin komeita koiria ja luonteeltaankin kivoja :) Kun itellä kiinnostais koira jolla on mahdollista metästää sekä lintua että hirveä. Asun siis 38 neliön kerrostaloyksiössä, alimmassa kerroksessa. Siinä on itellä vähän takapihaakin että koiraa ois mahdollista pitää siinäkin aina joskus, jos jonkun juoksulangan/ketjun virittäis siihen. Täällä päin on suhteellisen hyvät lenkkeilymaastotkin.
Netistä kun olen lueskellut niin useimpien mielipide on ollu että melkein minkä tahansa koiran (ei laumanvartijarotuja) voi ottaa kerrostaloon mikäli se saa tarpeeksi aktiviteettiä jne. Että sisällähän vaan periaatteessa syödään, levätään ja tällasta, sit ulkona hoidetaan ne lenkkeilyt ja riekkumiset sun muut. Tulevan koiran kanssa harrastaisin ainakin metsästystä, mikä riista vaan kiinnostaa. Vedättämistä talvella, näyttelyissäkin olis kiinnostava käydä ja haukkukokeisiinkin jos vaan koiralla rahkeet riittää. Itehän asun siis viikot "kaupungissa" (ei missään ydinkeskustassa eikä tää kuusamo nyt mitenkään hirveen iso kaupunki ole :p) melko rauhallista seutua tää on, ja viikonloput asun sitten vanhempieni luona maalla. Koira kulkis sitte aina mukana..
Kuinkas sitten tää haukkupuoli, et onko länkkärit kovia haukkumaan pienenä ja isompanakin? Ja yleensäkin myykö kasvattajat edes laikaa kerrostaloon?
Ja no kysytään vielä  samaan syssyyn et miten länkkärinartut tulee yleensä toimeen toisten narttujen kanssa? kokemuksia? Itselläni on jo ennestään karhukoirasekotus narttu, joka tosin asuu vanhempieni luona, ja se kyllä tulee yleensä toimeen muitten koirien kanssa, tahtoo vaan olla vähän pomottavaa sorttia et esim hänen ruokakupilleen ei oo toisilla koirilla mitään asiaa. Uskoisin kyllä et kun pentu ois vaan mahollisimman paljon tuon toisen koiran seurassa niin kyllä ne varmaan toimeen tulis. :)

"pikkunen" romaani tuli kirjotettua :D vastailkaa vaan rehellisesti. :-)

Poissa torsti

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 376
  • Alina Andrus Ajka Almir Aleksi
Vs: Länkkäri kerrostaloon?
« Vastaus #1 : 27.09.12 - klo:08:56 »
No tietystihän kerrostalo on muuta kun ihanteellinen paikka koiralle jonka pitäisi olla 100% ulkokoira,mutta aina ei voi onnistua.Kyllä länsilaikanarttu saatta sopeutua tilanteeseesi hyvinkin ja eivät yleensä ole kovia haukkumaan ns, turhaa,mutta en suosittelisi kyllä pitkiä aikoja koiraa yksin jättämään asuntoon sisälle niistä asioista on kuultu liiankin paljon pahaa.Muiden koirien kanssa toimimisessa on eroja jonkin verran mutta iselläni ei ole ollut kyllä koskaan mitään ongelmia.
Tällä hetkellä länsilaikapuolella on pentutarjonta vähäistä jolloin kasvattaja tietysti asettaa kriteerejä omistajalle,mutta keskustelemalla ja kysymällä asioita henkilökohtaisesti LÄNSILAIKAJAOSTOLTA ja suhtautua kasvattajien kehuihin koirista erittäin kriittisesti sekä kysyä myös useammalta mielipidettää ko. kasvattajasta.

Poissa Zamora

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 38
  • FI24318/11
Vs: Länkkäri kerrostaloon?
« Vastaus #2 : 27.09.12 - klo:09:57 »
Sen verran aiheeseen, että itsellä oli koira ensimmäisen vuoden pienessä kaksiossa. Nyt sitten päästiin muuttamaan omakotitaloon ja tottahan koiran tilat koheni, mutta tuosta lähellä olemisesta sille on tullut tapa olla lähellä aina kun vain olen kotona. Kuitenkin tuossa kaksiossa eläminenkin sujui hyvin, kolmisen tuntia päivässä käytiin lenkeillä ja omassa työssäni kun pystyn paljon töitä tekemään etänä, niin sitten työssäoloaikoja sumplimalla rajoitin koiran yksinäänoloaikoja n. 4-5 tuntiin päivässä. Laika on kuitenkin niin sosiaalinen koira ja kiintyy isäntäänsä, että ainakaan oma koira ei viihdy pitkiä aikoja yksin. Joskus pakon sanelemana ollut 8 tuntiakin omissa oloissaan, mutta siksi aikaa on sitten pitänyt laittaa riittävästi leluja ja muuta puuhaa, kun koira on kuitenkin aika sosiaalinen ja leikkisä.

Mitä tuohon narttujen kestämiseen tulee, niin oma narttu ei oikein siedä muita, vaan reviirikäytös alkaa usein heti kun toinen narttu on lähellä. Samoin pompottaa tai pyrkii ainakin pompottamaan tai alistamaan vanhempia uroksiakin, jos vain näkee, että pärjää näille. Kotona tai vieraisilla ei räyhää yleensä muuten, mutta omista ruoistaan ja reviiristään pitää huolta. Pihalla yleensä on helpompaa ja aikansa totuttuaan antaa toisellekin elintilaa. Eli todennäköisesti jos otat länkkärinartun, se kannattaa heti pennusta alkaen totuttaa toiseen narttuun, vaikka sekään ei välttämättä estä tulevaisuudessa tapahtuvaa välien selvittelyä. Kun alkukantaisesta rodusta on kyse, niin varmasti koirat koittavat selvittää, kumpi on lauman alfa-naaras, varsinkin jos usein ovat yhteydessä. Sama on tapahtunut oman koiran ja sen emän kanssa, kun oma koira oli 6kk ikäinen. Emä voitti ja ainakin toistaiseksi koirat tulevat keskenään hyvin toimeen tavatessaan.

Eli länkkäri varmasti sopii sinunkin talouteen, jos pidät huolta sen aktiviteeteista ja viet metsään aina kun mahdollista. Et jätä liian pitkäksi aikaa yksin tai viet sen jonnekin hoitoon jos olet itse pitempään poissa. Sosialistat koiran heti pennusta asti. Esimerkiksi itse olemme käyneet viikottain koirapuistossa, jotta koira oppisi tulemaan toimeen muiden koirien kanssa, mutta silti näitä narttujen konflikteja tulee aina välillä ja niihin pitää aina varautua. Älä päästä koiraa heti vapaaksi, vaan koira kannattaa viedä toisen nartun viereen ja katsoa mikä on reagointi. Jos ärinä alkaa heti, niin sitten vain jatkaa matkaa ja kokeilla uudelleen myöhemmin.

Sitten varmasti tulee tätä muiden koirien alistamistakin tapahtumaan koirapuistossa, jota muut koirien omistajat eivät välttämättä ymmärrä. Samoin olen itse tavannut koiria, jotka eivät osaa alistua ja heikompana jäävät sitten jopeasti alakynteen, kun laika myllyttää tosissaan. Koittaisin kuitenkin itse saada mahdollisimman paljon koirakontakteja, koska ainakin omalle koiralle se on tehnyt hyvää ja luonne on tasaantunut paljon ensimmäisen vuoden aikana. Itse kun ymmärrät laikaa, niin hyvin menee.

Kotona haukkuminen ei ainakaan itsellä ole ongelma. Haukkuu ainoastaan riistaa. Haukkuminenhan voi myös olla refleksi aktiviteetin puutteesta.

Richie^

  • Vieras
Vs: Länkkäri kerrostaloon?
« Vastaus #3 : 27.09.12 - klo:12:21 »
Hyviä vastauksia tullut. Itehän opiskelen juuri, ja koulupäivät on parhaimmillaan 4 tuntia ja pahimmillaan 8 tuntia.. Toki siinä päivän mittaan olis ruokatauolla aina mahdollisuus käydä koiraa katsomassa ja ulkoiluttamassa. Ja mahdollisuus olis ehkä saada joku kaveri käymään varsinkin kun koira on pentu niin käymässä ruokkimassa ja hoitamassa siinä välissä. Opettais sitten jo pennulle heti yksinoloa että pärjäis, mutta onhan se toki pitkä aika se 8tuntiaki olla yksin kotona sisällä koiralla :/ Olis huippua jos sais rakennettua jonkin tarhan tapaisen tuohon pihaan mutta en tiiä onnistuisko.. Lenkkeilyä koira sais toki runsaasti ja muuta aktivointia ja viikonloppuisin kun maalle menen niin pääsis mehtään. :)

Sitte tosiaan mulla on ollut jo pitempään mielessä leikkauttaa/sterilisoida tuo oma seropimixini, että helepottaiskohan se sitten noiden narttujen toimeentuloa.
Pentua joo sosiaalistaisin heti pienestä asti kaikkeen, erilaisiin koiriin ja ihmisiin, linja-autoon koska sitä tarvii tulevaisuudessa käyttää. koirapuistoon en pientä pentua ihan heti oo viemässä mutta myöhemmin miksei. Täällä järjestetään aina välillä jotain pentukursseja tms niin sellaiselle vois harkita menevänsä sitten.

pirttihirmu

  • Vieras
Vs: Länkkäri kerrostaloon?
« Vastaus #4 : 27.09.12 - klo:19:27 »
Itellä on länsilaika narttu Nana (4v) ja asun yksiössä kerrostalossa, työaika + matkat 8 h joskus menee jopa yli sen..
Lenkkeilyä, koirapuisto, jäljestys ja muita puuhia saa kyllä tehä että koira voi/jaksaa hyvin.
Huomaan heti jos oon ollu kipeä ja lenkit on jääny pieniks.. niin koira menee vähän hyperaktiiviseksi. Saa nähdä mitä tapahtuu jatkossa kun nytt myös laumassa dreeverineiti Tipi 4.½ kk. Näinpitkälle on sujunut mutkitta.
Naapuritkin ihmettelivät että Ai sulla on koira kö ei kuulu mitään asunnosta.
Käydään kyllä paljolti mökillä viikonloppusin jossa koira saa juossa vapaasti mutta sieläkin niinkuin aijemmissa textissä oli koira siis "viihtyy lähellä" ja joss käy jäljestämässä pienriistaa niin kohtapuoliin tulee takaisin ja loikoilee terassilla tai jossain pihalla.
Eli itellä ei oo mitään sitä vastaan, ihannehan olis oma talo ja piha mutt ei oo mahollista viellä..
kunhan koiran hoitaa oikein nii pitäs onnistua..

Rantakala

  • Vieras
Vs: Länkkäri kerrostaloon?
« Vastaus #5 : 12.10.12 - klo:22:52 »
oon kyllä itekin ihmetelly joskus kun sanovat siitä jotta kun laikam hommasin niin pidä vakuutukset kunnossa. ei muuta muita koiria purru mutta ottanu turpaan. ei oo haukkuja saatu mutta hirveet nostaa ylös. rivarissa asunu ja takapihala. Se vaan riippuu koirasta ja isännännän välisestä suhteesta. Itelle koira on muuta ku mehtään ja jos ei toimi niin nappi ohtaan ja uutta hakemaan. en pystys olemaan semmonen