Kirjoittaja Aihe: EPILEPSIA  (Luettu 5508 kertaa)

havukka-aho

  • Vieras
EPILEPSIA
« : 04.11.10 - klo:18:23 »
Voiko joku laikan omistaja tunnustaa tapausta epilepsia onko kyseistä tautia esiintynyt?

Poissa Taiga

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 624
Vs: EPILEPSIA
« Vastaus #1 : 05.11.10 - klo:08:31 »
Olen kuullut, että laikoilla epilepsiaa esiintyy, mutta ilmeisesti tämä sairaus on tabu laikapiireissä. En ole koskaan saanut keltään ongittua esim. koirien nimiä tietoon, jotka epilepsiaa sairastaa. Mielestäni tämä on iso ongelma ja jollain tapaa pitäisi sairaat koirat saada esille ja kasvattajien ja miksei ihan harrastajienkin tietoon.

Epilepsia on kuitenkin sellainen sairaus, että itse ainakin miettisin tarkkaan jatkaisinko koiran elämää lääkityksen avulla, jos se sairastuisi. Ei minun hermoilla odotettaisi niitä kohtauksia. Koskaan en ole nähnyt epilepsiakohtausta koiralla, mutta mulle riittää jo netistä luettu kuvaus siitä kuinka koira käyttäytyy kohtauksen sattuessa  :-[

Itäsiperianlaikanartut

~Orismalaikan Aihki~
~Umpilammen Ronja~
~Stortallens Dixie~

unjan

  • Vieras
Vs: EPILEPSIA
« Vastaus #2 : 05.11.10 - klo:08:59 »
Meillä oli lähes neljä vuotta sitten syntyneessä pentueessa yhdellä seitsemästä pennusta epilepsia. Sen paremmin emällä (Riistapirtin Ewe) kuin isälläkään (Suojarannan Severi) ei ole ollut mitään oireita. Emme ole myöskään saaneet tietää, onko vanhempien muissa sukulaisissa epilepsiaa ilmennyt.
Kerroimme asiasta pennun sisarusten omistajille sekä silloiselle jalostusneuvojalle. Eweä meillä ei enää olekaan, muita pentuja sillä ei ole teetetty. Epilepsiaa sairastanut koira on lopetettu.

Poissa Hillakaira

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 281
    • Hillakairan kennel
"Rapatessa roiskuu, mutta kyllä se aika tasottaa pinnat"

Antsu

  • Vieras
Vs: EPILEPSIA
« Vastaus #4 : 05.11.10 - klo:16:27 »
Kyllä laikoillakin valitettavasti esiintyy epilepsiaa, omistin sellaisen koiran
jolla tuli epilepsia 8 vuotiaana sitä ei diagnosoitu että oliko sukurasite
vai mitä, kuitenkin eläinlääkärin toteama, oli lääkkeet pysyi hyvin kurissa,
mutta metsästysominaisuudet kärsi.  Koira on ollut autuaammilla metsästysmailla
jo samaiset 8 vuotta. 

ariasseri61

  • Vieras
Vs: EPILEPSIA
« Vastaus #5 : 09.11.10 - klo:08:21 »
Sattuneista syistä itseäni alkoi kiinnostamaan tämä epilepsiatilanne, kun oman koiran lähisuvusta löytyi epilepsiatapaus.
Pitkän ja ankaran salapoliisityön (n. 1,5 h puhelinsoittoja) jälkeen löytyi kahdeksen epilepsiaan sairastunutta koiraa.
Tässäkin ketjussa mainittujen koirien suvuista löytyi se sama "yhteinen nimittäjä".

Huutotörmä

  • Vieras
Vs: EPILEPSIA
« Vastaus #6 : 09.11.10 - klo:21:56 »
Jaahas,löytyypi kaksi ketjussa mainittua koiraa tästä pihasta.
Tuo "lähisukuinen" narttu,jolla oireet alko muistaakseni kolmannen kiiman yhteydessä.Pysyy
lääkityksellä kohtaukset poissa, on muun perheen toiveesta pihakoirana ja lenkkikaverina.
Metsätyskäyttö loppu kyllä siihen.Onneksi ei penikoinut.
Severillä ei ole itsellään eikä tietääkseni lähisukulaisillakaan epilepsiaa ilmennyt tuon yhden pennun lisäksi.
Tapausten ilmoittaminen jalostusneuvontaan helpottanee yritystä koittaa tautia välttää.