Kirjoittaja Aihe: Astutuksista  (Luettu 5483 kertaa)

Laikutin

  • Vieras
Astutuksista
« : 06.12.10 - klo:21:43 »
Tuli mieleeni astutuspalstaa katsellessani että onko järkevää käyttää narttua jalostukseen jos 19:sta pennusta yhdellä on avo tulos.
Vuoden välein astutettu ja  nyt viidennen kerran. Hyviä uroksia on käytetty,joten voisiko tästä tehdä sen johtopäätöksen että narttu ei periytä?
En halua arvostella kenenkään tekemisiä,mutta olisi jalostuksesta "tietämättömänä" kiva kuulla myös toisten mielipiteitä.

MKo

  • Vieras
Vs: Astutuksista
« Vastaus #1 : 07.12.10 - klo:09:11 »
Nämähän astutukset menee ihan omantunnon ja rahan mukaan.
 Mitä tulee koetuloksiin niin sehän on ihan tiedossa, jos koiralla ei ole kuin avo1 tulos ja sen jälkeen ei ole käytetty voittajaluokan kokeissa, että luultavammin koira ei pelaa..

Pitäis vaan pentujen hintojen mennä tyyliin. Ei tuloksia tai AVO-tulos vanhemmilla 100e/kpl Toisella tulos 500e Molemmilla VOI-tulos 1000e/kpl.. Noin jotenkin, ettei pentuja tehtailla tuosta vaan rahan takia. Sitten, kun on nähnyt vaivaa ja tehnyt töitä koiran koulutuksen eteen niin sitä pitää sitten arvostaa pienellä korvauksella. Ja joka maksaa pennusta tonnin niin ei ota sitä hälläväliä periaatteella.  ???

Poissa yeti

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: Astutuksista
« Vastaus #2 : 07.12.10 - klo:16:24 »
eiköhän se riitä että pennun ostaja on tyytyväinen koiraansa, toiset koe käyntien muodossa tai sitten siinä muodossa että veri lentää ja nahkoja on orret väärällään.. itse olen suuressa määrin tätä jälkimmäistä sakkia ja tokkopa noita kutsuja vierasjahteihin näille minun rukkasnahoille toistamiseen tulisi jos nuo itsensä siellä olisivat munanneet. olen myös tämä pahantekijä joka tämän kyseisen koiran on astuttanut.  että jos vielä laikutinta askarruttaa niin soita toki henk. kohtaisesti niin kerron kannattiko astuttaa!!!!

Ranta

  • Vieras
Vs: Astutuksista
« Vastaus #3 : 07.12.10 - klo:19:08 »
No ei ne kaikki jouda hirvikokeisiin kun on tuota työn sarkaa jäljellä  :)

Kuvassa nartun joka ei mitään periytä jälkipolvilla saatu  lakki/hanska värkkejä.


No häätyy jotaki puuhata jouto koirilla  ;D
« Viimeksi muokattu: 07.12.10 - klo:21:30 kirjoittanut Ranta »

Laikutin

  • Vieras
Vs: Astutuksista
« Vastaus #4 : 07.12.10 - klo:20:17 »
 En nartun kykyjä epäillytkään,hieno juttu jos toimii. Astutustahtia ja pentujen tuloksia vaan mietiskelin...

Mutta eihän ne kokeisiin joudakkaan,kun vieras ja kutsujahdit vie kaiken ajan.

Pentuja arvatenkin tulee jatkossakin vuosittain, myyppä muutama koemiehillekkin,niin vältät tällaiset hölmöt kysymykset.

Soittelen sitten kun tarvitsen pelikoiran pennun.
 

Ranta

  • Vieras
Vs: Astutuksista
« Vastaus #5 : 07.12.10 - klo:21:34 »
Lihavoin alueen jotta varmasti näet edellisestä kirjoituksesta.


Ei nartussakaan pyynti hommissa ollu moitittavaa.

Poissa Taiga

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 624
Vs: Astutuksista
« Vastaus #6 : 08.12.10 - klo:16:23 »
Pentueita on paljon kyllä, mutta valtaosa pennuista vielä junnuja. Ehtii niitä koetuloksiakin vielä jälkikasvulle kertyä, jos vain koirat ovat kokeista innostuneilla omistajilla.

Itellä yksi tämän kyseisen nartun jälkeläisistä, enkä voisi tyytyväisempi koiraan olla. Haukkuu hirvet ja silloin tällöin myös linnut. Jos itse vain olisin hiukankin riistaviettisempi ja taitavampi metsästyskoirankouluttaja/metsästäjä, ja ennenkaikkea kuuluisin hirviporukkaan, niin tälle koiralle olisi saatu jo runsaasti saalista nuoresta iästä huolimatta. Mutta kun olen vain tällainen harrastelija ja hommaan metsässä paljon muutakin kuin heilun aseen kanssa niin tämä koira on mulle aivan huippu metsäkaveri. Ei kiillota saapasta ja lähes joka reissu jotain tapahtumaa on.

Ainut valitettava asia koirassa on purentavika. Tietenkään se ei mitään harrastamista estä, mutta vaikka koirasta kehittyisi kuinka hyvä tahansa, sillä ei pentuja voi ikinä teettää. Luonteeltaan koira on helpoin näistä minun kolmesta laikasta. Kotioloissa oman perheen kesken mitä nöyrin, vaivattomin ja huomaamattomin koira, joka haluaa olla mukana kaikessa, jopa saunanlauteilla :D


Tässä kyseisen koiran näyte tältä syksyltä emän ja tuplavasojen kanssa työskentelystä:



Haukku kesti viisi tuntia, joka riittää meikäläisen sinnikkyydellä varustetulle tyypille vallan mainiosti (en ole niitä, jotka haluaa kuluttaa yönsä koiran perässä hypätessä).
Itäsiperianlaikanartut

~Orismalaikan Aihki~
~Umpilammen Ronja~
~Stortallens Dixie~

Laikutin

  • Vieras
Vs: Astutuksista
« Vastaus #7 : 08.12.10 - klo:22:15 »
Käy nyt hyvä nainen hakemassa se ykkönen kokeista kun sulla on täydenerän koira.
Hiljeenee kaikenmaailman epäilijät,kuten minä  ;)
Esson baari tarinoilla on samanverran painoarvoa kun KANU-loukusta saaduilla ilveksen kuvilla.

Poissa Taiga

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 624
Vs: Astutuksista
« Vastaus #8 : 09.12.10 - klo:09:44 »
^Lähdetkö tuomariksi? Mulla on koko joulun jälkeinen viikko lomaa, joten ehdin vaikka vähän kauemmaksikin kokeeseen :)

ps. Minulla ei ole tapana harrastaa "esson baareilua"
Itäsiperianlaikanartut

~Orismalaikan Aihki~
~Umpilammen Ronja~
~Stortallens Dixie~

Laikutin

  • Vieras
Vs: Astutuksista
« Vastaus #9 : 09.12.10 - klo:12:23 »
Ajattelin kyllä että en yhtään tuomarointia tee enää tänä talvena. Parasta aikaa sairastelen poskiontelon tulehdusta viime launtain tuomaroinnin tuloksena >:(

Mutta jos tänne tulet niin lähden kyllä. Välimatkammekaan ei ole kuin vähän alle 500km eli ei siis mitään. "Pomppivia" häiriötekijöitä on tuhkatiheässä mutta jos koira on niihin tottunut niin ei tuota ongelmia.

Majoitus järjestyy vaikka pidemmäksi aikaa jos vain jätät isännän kotiin. ;)

Poissa Taiga

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 624
Vs: Astutuksista
« Vastaus #10 : 13.12.10 - klo:09:09 »
^Launataina käytiin "juttelemassa esson baarissa" kakkos-tuloksen edestä. Helpottaako Laikuttimen oloa nyt yhtään? :)

Kiitos tarjouksesta, mutta taitaa tuo 500km olla vähän turhan pitkä matka.
Itäsiperianlaikanartut

~Orismalaikan Aihki~
~Umpilammen Ronja~
~Stortallens Dixie~

Laikutin

  • Vieras
Vs: Astutuksista
« Vastaus #11 : 13.12.10 - klo:14:37 »
Huomasin kyllä,onnittelut tuloksesta!

Poissa Taiga

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 624
Vs: Astutuksista
« Vastaus #12 : 14.12.10 - klo:16:18 »
Kiitos!   :)
Itäsiperianlaikanartut

~Orismalaikan Aihki~
~Umpilammen Ronja~
~Stortallens Dixie~