Kirjoittaja Aihe: Marinoitua vesilintua.  (Luettu 5002 kertaa)

hc/k

  • Vieras
Marinoitua vesilintua.
« : 28.07.11 - klo:15:22 »
Itse päädyin kokeilemaan tälläistä. Eli esim kaksi normi kokoista heinäsorsaa, lihat leikataan täysin luuttomiksi ja tehdään lihoista suikaleita. Sitten joko ostat tai itse tekien marinaadit ja marinoit lihat noin 12t ennen paistoa. Paistat kunnon voissa ja tarjoilet perunoiden, riisin tai jonkun muun mieltymyksen mukaan. Itse ainakin tykkäsin ja oli helppoa ja nopeaa riista ruokaa.

heikkir

  • Vieras
Vs: Marinoitua vesilintua.
« Vastaus #1 : 23.08.11 - klo:18:01 »
Itse päädyin kokeilemaan tälläistä. Eli esim kaksi normi kokoista heinäsorsaa, lihat leikataan täysin luuttomiksi ja tehdään lihoista suikaleita. Sitten joko ostat tai itse tekien marinaadit ja marinoit lihat noin 12t ennen paistoa. Paistat kunnon voissa ja tarjoilet perunoiden, riisin tai jonkun muun mieltymyksen mukaan. Itse ainakin tykkäsin ja oli helppoa ja nopeaa riista ruokaa.

Kyllä sorsa on on herkullisuutensa puolesta aivan riistaruokien etumaista huippukärkeä. Täkkälihathan on kyllä helppo irroitella ja leikata fileesuikaleiksi, mutta jalka- ja siipilihat saattaa olla aika suonikkaita ja niiden irroittelua helpottaa, kun keittää niitä vedessä reilun varttitunnin ja sitten sormilla vaan vetelee lihat irti luista ja jänteistä ja paistaa palaset täkkälihojen kanssa. Kaulat ja selkäluut kannattaa keittää liemeksi niin saa niistäkin maun talteen. Tavit ja telkätkin pystyyy näin käyttään täysillä hyödyksi. Herkullinen sorsantappaiskastike tulee maksoista sydämistä ja kivispiiroista kun voissa paistelee ja sieniäkin on jo tarjolla mausteeksi kastikkeeseen. Näin  saamme luonnonantimet hyötykäyttöön. Jos sattuu niin, että joku ei pääsekään karhujahtiin taikka lupakiintiöt menee jo het kättelyssä loppuun, niin sorsapyynti tarjoaa kivan vaihtoehdon, anta koiralle ja isännällekin tervetullutta virikettä pitkän ikävän metsästyksettömän kauden päätteeksi sekä hyötyliikuntaa jahtikauden alkajaisiksi ja isännälle runsaasti urheilullisia ampumatilanteita. Itse on tapana meloskella veneellä kaislikon reunaa, annan laikan mesota kaislikossa ja korjailen haulikolla lentoon nousevat  pomppusorsat talteen.

hc/k

  • Vieras
Vs: Marinoitua vesilintua.
« Vastaus #2 : 05.10.11 - klo:11:38 »
Näinhän se menee. Pari uutta sorsa resepti kokeilua tullu lisää. esim fileet reilu päivän jääkaapissa hieman aromisuolaa ja pippuria joukossa, sitten pekonin sisään ja paisto uunivuokassa noin tunti lämpö noin 200 astetta. Sitten kanalle tarkoitetut paistopussi seokset. Eli lihat pussiin mauste pussin sisältö joukkoon ravistelua ja noin tunti uunissa. Tulee kelpo ruokaa ja helposti. :P