Kirjoittaja Aihe: Vuosikokous ja henkilövalinnat?  (Luettu 1470 kertaa)

Poissa Kairan Akka

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 6
Vuosikokous ja henkilövalinnat?
« : 03.02.20 - klo:08:56 »
Koska meillä on kohta puolin vuosikokous, jossa tietääkseni yksi suuri henkilövalinta tulee olemaan puheenjohtajasta, olisiko mahdollista saada tietää keitä muita erovuoroisia/henkilövaihtoja hallitukseen on tulossa? Hienoa olisi myös saada ehdolle asettujien esittelyä esim. tänne (jonohan on tunnetusti pitkä  8) )? Kaikki eivät pääse paikalle, mutta valtakirjoja voidaan käyttää ja siten saadaan mahdollisimman laajasti jäsenistön ääntä kuuluviin.

Poissa Jukka "mosku"

  • Hallitus
  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 1305
Vs: Vuosikokous ja henkilövalinnat?
« Vastaus #1 : 08.02.20 - klo:18:11 »
Olen päättänyt asettua ehdolle Laikajärjestön puheenjohtajaksi tulevassa vuosikokouksessa.

Kuka minä olen?

Olen Jukka Tuikka, keski-ikäinen sotkamolainen metsästäjä ja koiraharrastaja.
Asun ja elän Kainuun korpimaisemissa, Sotkamon kylässä. Perheeseeni kuuluu vaimo ja pian 2,5 vuotias Onni-poika. Metsästystä olen harrastanut lähes 40 vuotta, tätä nykyä pelkästään koiria apuna käyttäen. Koiraharrastus on minulle elämäntapa. Vuosien mittaan harrastus on tuonut mukanaan ensin metsästysseuratoiminnan, sittemmin Metsästäjäliiton järjestötoiminnan ja myös Riistanhoitoyhdistyksen tehtävät. Olen ollut etuoikeutettu siinä, että eri tehtävien myötä olen päässyt näkemään metsästysharrastuksen ja siihen liittyvät asiat ja haasteet monesta eri näkökulmasta. Täysin vieras ei rotujärjestökenttäkään ole: Laikajärjestön toiminnassa olen ollut mukana vuodesta 2005, ensin ihan rivijäsenenä, sittemmin hallitusjäsenen roolissa ja kolme vuotta puheenjohtajana (2014-2016). Lisäksi olen toiminut ve-laikojen jalostusneuvojana yli kymmenen vuoden ajan, mutta näiltä osin viestikapulaa siirretään nyt eteenpäin seuraavalle. Laikajärjestö on siis tullut tutuksi monessakin eri roolissa.

Miksi puheenjohtajaksi?

Nykyisen puheenjohtajan Juha Kotirannan jättäessä tehtävänsä, järjestössä on mietitty kenestä seuraava puheenjohtaja? Juha on ilmoittanut jo tehtävään asettuessaan, että hänen kautensa tulee kestämään enintään kolme vuotta. Uusia halukkaita puheenjohtajan tehtävään ei ole toistaiseksi ilmaantunut. Kolmisen vuotta sitten jäädessäni pois puheenjohtajan paikalta, jäin hyvillä mielin, koska tiesin, että järjestö tulisi olemaan osaavissa käsissä. Juha on luotsannut hallitusta varmoin ottein ja tehnyt omalla kaudellaan hyvää työtä, erityisesti järjestön talous on hyvässä mallissa ja meillä on niiltä osin hyvät toimintaedellytykset myös jatkossa.

Pitkässä juoksussa ei liene järkevää, että toimihenkilöiksi nostetaan aina entisiä, samoja vanhoja naamoja. Ei ainakaan silloin, jos henkilöillä ei ole tehtäviinsä mitään uutta annettavaa. Ajattelen, että järjestön pitäisi pystyä elämään muutosten mukana ja uusiutumaan. Minua on pyydetty harkitsemaan puheenjohtajuutta ja olen miettinyt asiaa monelta kantilta. Enkä vähiten siksi, että vapaa-aikana olen jo mukana monessa ja elän niin sanottuja ruuhkavuosia työelämässä ja perherintamalla. Harkinnan jälkeen, perheen tuki takana, olen tullut siihen tulokseen, että minulla on intoa ja uutta annettavaa puheenjohtajan tehtävässä.

Mitä pidän tärkeänä?

Puheenjohtajan on tärkeää olla toimelias, tasapuolinen ja helposti lähestyttävä. Tähän tulen tähtäämään myös omassa toiminnassani. Järjestön keulakuvana haluan ylläpitää avointa keskustelua, se on yksi edellytys onnistuneelle yhteistyölle niin hallituksessa, toimikuntien kesken kuin muidenkin yhteistyötahojen kanssa. Katson, että hallituksen tehtävä ei ole jalostaa koiria vaan edelleen keskittyä luomaan parhaat mahdolliset edellytykset rotujemme jalostus- ja muille toimikunnille, jotta he voivat hoitaa tehtävänsä rauhassa. Pidän kuitenkin tärkeänä, että hallitus ja toimikunnat tekevät tiivistä yhteistyötä. Puheenjohtajan tulee olla tavoitteellinen, mutta myös realisti. Jäsenistöltä tulevat ajatukset ja toiveet on otettava tosissaan, talous- ja toimintaresurssit huomioon ottaen.

Mitä tapahtuisi jos tulisin valituksi tehtävään?

Yleisemmin metsästyskoiraharrastuksessa ja niitä harrastavissa yhdistyksissä, niin meillä kuin muuallakin, eletään jonkinlaista muutosta ja sukupolvenvaihdosta. Nähdäkseni tämä tarkoittaa uusiutumista. Ei sitä, että kaikki laitetaan uusiksi alusta alkaen, kyllä hyväksi todetut asiat pitääkin säilyttää ja vanhoja perinteitä kunnioittaa, mutta uutta ajattelua tarvitaan ja sieltä syntyviä uusia toimintamalleja on rohkeasti otettava käyttöön. Pitkässä juoksussa järjestöllä tulee olla lähinäköä, mutta myös kaukokatsetta. Toiminnassa on aina mietittävä mitä haluamme saada aikaan tässä maailmassa ja tässä hetkessä? Mutta myös missä ja minkälaisia haluamme olla kolmen tai viiden vuoden kuluttua? Hallitukseen ja toimikuntiin toivon uusiutumista ainakin siten, että jokaiseen valittaisiin vähintään yksi uusi jäsen kasvamaan ja kehittymään ja tuomaan uusia ajatuksia.

Ajattelen, että järjestössämme yksi kehittämisen kohde on vastata digiajan vaatimuksiin.
Tämä tarkoittaa sitä, että Laika-lehti saavuttaisi lukijansa jatkossa myös digiversiona. Myös tiedottamiseen on syytä miettiä parannusta: olemme varmasti kaikki huomanneet, että nettisivuilla toimiva keskustelupalsta huokuu hiljaisuutta. Palsta tulee varmasti säilyttää ainakin joiltakin osin, mutta kenties olisi aika olla virallisesti näkyvillä myös sosiaalisessa mediassa ja jakaa tietoa myös siellä.
Näitä asioita hallituksen tulisi selvittää ja edistää parhaalla mahdollisella tavalla jo kuluvan vuoden aikana. Rotujärjestön tärkein tehtävä on kuitenkin hoitaa oma perustehtävänsä, koirat, kaikki kolme rotua ovat edelleen keskiössä.

Järjestö tarvitsee paitsi toimeliaan puheenjohtajan myös touhukkaan hallituksen ja tehokkaat toimikunnat. On selvää, että yksi mies ei kesää tee, työtä tehdään yhdessä. Toiminta ei saisi olla liiaksi yhden miehen varassa, tärkeää on, että puheenjohtaja luo innostusta, jakaa tehtäviä ja saa osallistettua paitsi hallituksen myös muut toimikunnan jäsenet.

Laikaharrastajat saavat erityisesti koejärjestäjiltä usein kehuja lupsakkuudestaan. Siitä kannattaa olla ylpeä ja pitää kiinni! Muistetaan, että meillä on hieno harrastus ja hienot rodut joiden eteen teemme töitä hyvillä mielin, yhdessä.

Nähdään vuosikokouksessa Hankasalmella!

t. Jukka

- Yrittäminen on ensimmäinen askel epäonnistumiseen -

Homer J Simpson-

Poissa Kairan Akka

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: Vuosikokous ja henkilövalinnat?
« Vastaus #2 : 27.02.20 - klo:22:08 »
Pyyntöihin vastaten ilmoitan olevani ehdolla Suomen Laikajärjestön hallituksen jäseneksi/varajäseneksi.
Esittely mahdollisimman lyhyesti ilman lappilaista sarkasmia:
Inga Huttunen, 48 vuotta, alkuperäinen ja nykyinen sodankyläläinen, perheeseen kuuluu aviomies, kaksi tytärtä, tyttären tytär ja avioliiton kautta kaksi poikaa ja yksi tyttö. Kunnon uusioperhe siis :) Tällä hetkellä koirahoitola yrittäjä, mutta en tiedä vielä mikä haluaisin olla aikuisena :) Koirahistoria alkaa vuodesta 1989 palveluskoirista joista siirryin seisojiin metsästyksen myötä ja nyt laikoja ollut kymmenisen vuotta. Tänä päivänä koiria pihassa ja sisällä kolme itälaikaa, yksi venäläis-eurooppalainen sekä "Turhake" glen of imaalin terrieri. Kennelnimen Kairan Akan olen saanut vuonna 2013 ja takana yksi itälaika pentue. Miehelläni kennelnimi venäläis-eurooppalaiselle laikalle Aaliskairan kennel. Luottamustehtäviä muutamassa koira- ja metsästysseurassa puheenjohtajana, sihteerinä, hallituksen jäsenenä sekä rahastonhoitajana parin kymmenen vuoden ajalta. Hirvenhaukkutuomarikortti löytyy lompakosta ja koirien kanssa tärkeimmät kriteerit ovat käyttö/metsästys, terveys ja viimeisenä ulkomuoto/näyttö. Asepalvelus suoritettu Sodankylän Jääkäriprikaatissa sissi/koiranohjaajana 1998-1999.
Nähhäämpä Hankasalmella :)