Kirjoittaja Aihe: Lonkkakuvauspakko ?  (Luettu 9628 kertaa)

J-PLaukkanen

  • Vieras
Lonkkakuvauspakko ?
« : 22.02.10 - klo:18:38 »
Olisiko järjestöllä intressiä ruveta ajamaan kaikille jalostukseen käytettäville laikoille lonkka-, silmä-, ja polvikuvauspakkoa ?

Viime syksyn ja tämän talven aikana olen saanut  useita kyselyitä Norjasta, (ja ruotsista) lähinnä Länsilaikoja koskien, Suomalaisista siitosuroksista, mutta moni hyväsukuinen uros on jäänyt ns. rannalle ruikuttamaan sen takia, että lonkkakuvaustulos puuttuu.

Ainakin Norjassa, (en ole varma onko Ruotsissa) on lonkkakuvaus pakollinen (molemmilla vanhemmilla a tai b lonkat) että pennut saa rekisteriin.

Olisiko tässä laikaväellä peiliinkatsomisen paikka, ja ehkä yksi tulevaisuuden huomioonotettava seikka terveys- ja jalostuspuolella.

( katsokaa vaikka karhukoirien lonkkatuloksia, emmehän halua laikojen joutuvan samalle tasolle ?)

Niin ja palkittujen ja pelaavien urosten omistajat, lähinnä Länsi ja v-e, mutta myös itä, viekää urkit lonkkakuvaukseen, sillä kysyntää on rajan tuolla puolen  :)

Tulevana keväänä on ainakin 2 Oslon laikamiestä tulossa astuttamaan länkkärinarttujaan Suomeen, ja jos he viitsivät ajaa tämän asian takia yli 20 tuntia autolla, niin eihän koiran käyttö lonkkakuvissa ole niin iso asia, eihän ?


laheikki

  • Vieras
Vs: Lonkkakuvauspakko ?
« Vastaus #1 : 22.02.10 - klo:19:18 »
Käy lukemassa alla oleva viestiketju. Sieltä saat ehkä vastauksen kysymykseesi.

http://www.laikajarjesto.fi/keskustelu/index.php?topic=4306.0

Ei ole suomen laikaväki vielä kypsä ajatuksellesi. Ketjussa kyse oli pelkästään astutuspalstasta.

J-PLaukkanen

  • Vieras
Vs: Lonkkakuvauspakko ?
« Vastaus #2 : 22.02.10 - klo:20:28 »
Niin, jos on terve koira, niin miksi omistajan pitää pelätä/vältellä terveystarkastuksia ?

Ja miksi tuossakin mainitsemassasi ketjussa nostellaan taas tämä suku&linjasiitos kamalaksi möröksi ?

Ei korkea ss % tuo yhtään enempää sairauksia kuin matalakaan, se on fakta, jonka saa selville kun vähän viitsii aiheeseen paneutua.

 Korkea ss % ainoastaan tuo esiin koirissa piilevänä olevat viat, kun viallinen geeni tuleekin jälkeläiselle nyt molemmilta puolilta.

Tällöin nämä huonoa geeniä kantavat pystytään saamaan selville, ja pois jalostuksesta.

Toistan kysymykseni, mitä haittaa voi olla pakollisista terveystarkastuksista ?

Jos omistaja ei viitsi/jaksa viedä koiraa terveystarkastukseen, niin ei sellaisen omistajan koiraa pidä jalostukseenkaan käytettävän.

Tämän luulisi olevan itsestäänselvyys näin pienten populaatioiden roduille, kuten laikat ovat, kun pelikoirien takana ovat aina samat Valkit, Penit, Jurit jne, jne...

Mitä jos joku näistä " huippu kanta-isistä " onkin ollut jonkun todella ei-toivotun geenin kantaja ? entä jos tällainen geeni olisi tulevaisuudessa tarkastuksin vältettävissä ?

Voiko kukaan enää sanoa ettei terveystarkastuksista olisi pelkästään hyötyä ?

Poissa Ilkka "ipa" Paalanen

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 81
Vs: Lonkkakuvauspakko ?
« Vastaus #3 : 14.11.10 - klo:22:07 »
ruotsiin tarvitsee lonkkakuvat etä penikat saa rekisteriin, sekä urokselta erillisen todistuksen kiveksistä.

Oralake

  • Vieras
Vs: Lonkkakuvauspakko ?
« Vastaus #4 : 14.02.11 - klo:15:20 »
Tähän lonkkakuva- ym. terveysasiaan onneksi voidaan jokainen itse vaikuttaa. Itse olen kautta aikojen (rodusta riippumatta) lonkkakuvauttanut, silmäpeilannut ja polvet tutkituttanut jokaiselta omistamaltani koiralta. Lisäksi olen viimeisen viiden vuoden aikana laittanut myös verinäytteet koirista Hannes Lohen tutkimukseen Helsingin yliopistoon. Olen sen mielestäni velvollinen tekemään ajatelleen koko rotua ja tutkimuksista saa hyvää tietoa.
En ymmärrä niitä ihmisiä, joiden mielestä tutkimukset tekee koirasta sairaan!!! Hyvä pyhä jysäys ja sen jälkeiset!!!  :o :o Järki käteen, koska on paljon mukavampaa metästää sellaisen koiran kanssa jonka terveydentilan tietää ihan oikeasti.

Akkahirven kennel

  • Vieras
Vs: Lonkkakuvauspakko ?
« Vastaus #5 : 27.02.11 - klo:12:34 »
Tähän lonkkakuva- ym. terveysasiaan onneksi voidaan jokainen itse vaikuttaa. Itse olen kautta aikojen (rodusta riippumatta) lonkkakuvauttanut, silmäpeilannut ja polvet tutkituttanut jokaiselta omistamaltani koiralta. Lisäksi olen viimeisen viiden vuoden aikana laittanut myös verinäytteet koirista Hannes Lohen tutkimukseen Helsingin yliopistoon. Olen sen mielestäni velvollinen tekemään ajatelleen koko rotua ja tutkimuksista saa hyvää tietoa.
En ymmärrä niitä ihmisiä, joiden mielestä tutkimukset tekee koirasta sairaan!!! Hyvä pyhä jysäys ja sen jälkeiset!!!  :o :o Järki käteen, koska on paljon mukavampaa metästää sellaisen koiran kanssa jonka terveydentilan tietää ihan oikeasti.

juurikin näin ! Koiranomistajan tulee olla itse aktiivinen terveystarkastuksen teettämisessä. Ei tarvitse pevisaa, että voi kuvauttaa ja tutkituttaa koiransa.

Vipu

  • Vieras
Vs: Lonkkakuvauspakko ?
« Vastaus #6 : 27.02.11 - klo:16:07 »
Järki käteen, koska on paljon mukavampaa metästää sellaisen koiran kanssa jonka terveydentilan tietää ihan oikeasti.

Viime syksynä koirani alko toimii niin, ettei jahti enää kiinnostanutkaan, vaan mieleisiä paikkoja olivat kaadettujen hirvien romppeet. Tästä mentiin sitten vielä niin eteenpäin, että koirake alko juosta suoraan takaisin autolle. Joten isäntä älys viimein viedä nartun lekurille jossa selvis, että veriarvot oli päin per....ttä. Hemoglobiini vähän yli 120 ja lisäksi vielä aika runsaasti näitä eosofiili-
valkkareita. Koira sai antibioottia pari annosta, reilusti matokuuria ja lopuksi kortisonikuurin.

Parin kuukauden jälkeen koiran leikkisyys ja hännän heiluttelu palasi, ja veriarvot olivat jälleen  normaalit. Hemoglobiini  170 ja eosifiilit poissa. Mutta niinhän se kausi alko olla jo ohi.

Lääkärin mukaan syynä oli joko lääkeaineet/allergia (joita emme ole syöttäneet) tai kropassa olevat madot. (kait päätteli tästä eosifiili-valkosoluista). Lisäksi tehtiin verisively, joka vahvisti asian. (maksohan se, mutta onneksi oli vakuutus    :)   )

Kuitenki olen sitä mieltä, että laikojen, ainaki itälaikojen, tulee olla JTO:n ja siitä kehitetyn PEVISAN alaisuudessa.  Kun luette esim. karjalan karhukoiran vastavalmistuneen  JTO:n, niin saatte hiukan käsitystä koiraroduissa ilmenevistä ongelmista - rakennevioista ja periytyvistä sairauksista. (lonkat, kaihi,epi, autoimmuunisairaudet, tulehdukset jne.) Sielläkin suomalainen kanta on syntynyt aikalailla pienestä määrästä koiria. Tosin KKK puolella näyttävät ottavan vakavasti koiriensa terveyden.

Kyllä nyt olisi aika ja kohtuus saada sellainen ilmapiiri laikaporukkaan, että enää ei voida mennä silmät sirrillään kohti huomista. Jotenkin on saatava toimintaan sellaista vetoa joka ajattelee kallisarvoisen koirarodun parasta.

Ps. oman koirani tapaus/sairaus oli vain yksittäistapaus. Siksi toivonkin, että järjestö tekee myös yksittäisille koiranomistajille vastaavan terveyskartoituksen kuin teetti viime vuonna kasvattajille.

tees

  • Vieras
Vs: Lonkkakuvauspakko ?
« Vastaus #7 : 28.02.11 - klo:00:30 »
Ote KKK JTO

Lonkkanivelen kasvuhäiriö eli ”lonkkavika”, (HD)
Aikaisempi yksilön ilmiasuun perustuva jalostusvalinta ei ole aiheuttanut merkittävää parannusta rodun
dysplasiatilanteeseen, joskaan huononemista ei ole tapahtunut. Tehokkaampi vastustaminen edellyttää siirtymistä
jalostusarvoindeksien avulla tapahtuvaan valintaan ja PEVISA -muutosta.
Indeksi-perusteisessa valinnassa otetaan huomioon koiran kaikkien tutkittujen sukulaisten taso ja
poistetaan röntgentuloksiin vaikuttavien ympäristötekijöiden vaikutusta, jolloin saadaan parempi kuva yksilön
geneettisestä tasosta ja jalostusarvosta. Muutos mahdollistaa myös joidenkin perimän monimuotoisuudeltaan
arvokkaiden yksilöiden käytön, jotka muuten olisivat poissa jalostuskäytöstä. Muutoksen alustavien
vaikutusten arviointi edellyttää noin viiden vuoden seurantaa.

Balaven

  • Vieras
Vs: Lonkkakuvauspakko ?
« Vastaus #8 : 28.02.11 - klo:11:33 »
Ps. oman koirani tapaus/sairaus oli vain yksittäistapaus. Siksi toivonkin, että järjestö tekee myös yksittäisille koiranomistajille vastaavan terveyskartoituksen kuin teetti viime vuonna kasvattajille.

http://laikajarjesto.fi/fi/component/ckforms/?view=ckforms&id=2

Eli järjestön kotisivuilla,vasemman laidan valikossa toiseksi alin kohta Terveys ym. kyselyt.Sieltä itälaikan alta ensimmäinen kohta terveyskysely.

Kaikille koiranomistajille lähetettynä alkaa olla kustannuskysymys.

Vipu

  • Vieras
Vs: Lonkkakuvauspakko ?
« Vastaus #9 : 28.02.11 - klo:21:11 »
Mitenkä tähän itälaikojen terveyskyselyyn on tullut vastauksia? 

Oma näkemykseni on, että tämän sivuston käyttäjät on harvalukuinen määrä koko itälaikojen omistajakunnasta.  Ongelmien sattuessa nämä täällä  "ei käyvät"  tuskin alkavat täyttämään tuota terveyskyselyä.  Suomalaiseen tapaan murehditaan ittekseen tai saatetaan kertoa tutuille ja siihen se laikatus sitten aikanaan päättyy. Terveyskysely yksittäisten koiranomistajien osalta voidaan tehdä vaikka laikalehden liitteenä kuten 2/2010. 


Balaven

  • Vieras
Vs: Lonkkakuvauspakko ?
« Vastaus #10 : 01.03.11 - klo:10:59 »
Kieltämättä varsin harvalukuiseksi on vastaukset jääneet,tosin lehtikyselystä ei sen suurempaa tulvaa tullut siitäkään...

Vipu

  • Vieras
Vs: Lonkkakuvauspakko ?
« Vastaus #11 : 01.03.11 - klo:12:25 »
Kieltämättä varsin harvalukuiseksi on vastaukset jääneet,tosin lehtikyselystä ei sen suurempaa tulvaa tullut siitäkään...

Kiitos palautteesta.  Lähinnähän tuon asian eteenpäin vieminen  on  uuden jaoston tehtävissä. Toivotaan parasta  ;)