Kirjoittaja Aihe: Kaiken viljan laika  (Luettu 4070 kertaa)

hunhenkaira

  • Vieras
Kaiken viljan laika
« : 24.04.13 - klo:22:40 »
Perheeseen saapui pääsiäisenä uusi jäsen. Ruottin puolelta päiviä vauhittamaan saatiin itäsiperianlaikan urospentu. Siitä olis tarkotus puuhata ensisijasesti hirvikoiraa. Päätä löytyis varmaan myös karhulle, joten sitäkin varmasti kokeillaan.

Kyselisinkin kokeneilta laikaihmisiltä, että onko joillaki koirat oppineet ymmärtämään käskystä tai muuten mitä riistaa milloinki pyydetään? Ja miten sitä  on koirille opetettu? Tällaisia koiria näytti ainakin tuon Näätä-keskustelun perusteella joillaki olevan.

On alustavasti ollu suunnitelmissa karhun kanssaensin varman jäljen vuottelemista hihnassa ja esimerkiksi tietyn liivin käyttöä aina karhun pyynnissä.

Olen aina ihaillu kaiken viljan koiria. Se on laikoille niin luonnollista ja tietysti omistajana haluais antaa koiran toteuttaa ittiään mahollisimman vapaasti. Maalinnut taietaan silti jättää vielä vanhalle pystykorvalle.

Poissa torsti

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 376
  • Alina Andrus Ajka Almir Aleksi
Vs: Kaiken viljan laika
« Vastaus #1 : 25.04.13 - klo:11:23 »
Kyllä laika tietää ilman minkäälaisia vippaskonsteja mitä metsästetään.Ja kun ei ole itse liian tiukkapipoinen koiran tekemisiin niin se sujuu paljon paremmin.Minua ei ainakaan haitannut ensimmäisessä itälaikassa moniriistaisuus,mitä väliä sillä on jos koira hieman haukku oravaa hirvijahdissa kun ei tee siitä suurta numeroa.Ja pieni jänisajon pätkä vaan poistaa liikaa intoa hirvelle mennessä,sekä laajentaa hakulenkkiä.Näitä muuhum riistaan kinnostuneita koiria on yllättävän paljon myös puhtaissa ns.hirvikoiraroduissa.