Kirjoittaja Aihe: jalkanarut  (Luettu 6444 kertaa)

mikelo

  • Vieras
jalkanarut
« : 01.02.11 - klo:17:56 »
Sain 3 kpl repo-jalkanaruja. En ole ikinä edes nähnyt aikaisemmin. Osaako joku neuvoa, miten tämä viritetään? Toimintaperiaate on täysin hukassa. Lumeenlaittoon löytyy netistä ohjeita, mutta virkeeseen laittoon ei ainuttakaan. Jos sais linkin tai kuvia, niin olisin kovasti kiitollinen.

ps. meillä on ongelmakettuja haukuttamassa koiria kaiken yötä. Ammuttukin on

Teeri

  • Vieras
Vs: jalkanarut
« Vastaus #1 : 01.02.11 - klo:18:27 »
en osaa itse noita laittaa mutta muistan kun kaveri joskus harjoitteli. välillä kettu aika tarkka enen kuin oman tyylin laittoon löysi. teki kerran silleen että vähän ennen narua poikkesi polultaan ja kusi vielä merkin siihen paikkaan kun kiersi narun. kyllä se vähän huvitti :)

ShamanSpirit

  • Vieras
Vs: jalkanarut
« Vastaus #2 : 01.02.11 - klo:20:38 »
Hankalahan se on "suullisesti" sanoa, toivottavasti kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.



Poissa yeti

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: jalkanarut
« Vastaus #3 : 01.02.11 - klo:20:54 »
edellisessä hyvä kuva reponarusta (hakaneulasta) pyyntiasetuksissa.  tuollaista läppää en kyllä suosi tuossa laukaisimessa kun pelkkä lanka on lumen takia paljon edukkaampi asentaa/laukeamaan.. tämä naru täytyy virittää erittäin lähelle lumen pintaa asennuksena eli lenkki jää juuri ja juuri heittämäsi häive lumen alle että silmukka pääsee hyppäämään pyydettävän eläimen nilkkaan.. oikein käytettynä erittäin tehokas karvan keruu väline...

ShamanSpirit

  • Vieras
Vs: jalkanarut
« Vastaus #4 : 02.02.11 - klo:06:32 »
edellisessä hyvä kuva reponarusta (hakaneulasta) pyyntiasetuksissa.  tuollaista läppää en kyllä suosi tuossa laukaisimessa kun pelkkä lanka on lumen takia paljon edukkaampi asentaa/laukeamaan..

Juu niin meleko iso kokoinen laukaisin, parempaa kuvaa en netistä löytäny. Enkä kyllä suosi tuollaisia kettin virityksiä "jarrukalikassa" pinnoitettu vaijeri riittää ihan hyvin. Kuvassa näkyy myös "varmistin" ettei lyö näpeille, liekkö enempi haittaa kuin hyötyä moisesta.


Muista mikelo laittaa jarrukalikka.

Ryökkö

  • Vieras
Vs: jalkanarut
« Vastaus #5 : 02.02.11 - klo:12:15 »
Jalkanaru pyynti on mukavaa hommaa, mutta aika työlästä. Ajurilla pyynti on minun lajini. Minä aikanani oon pyytänyt jalkanarulla kettua, mutta nyt en koske kyseisiin laitteisiin. Ketut mennyt niin vähiin ettei kohta ajureillekaan ole työtä. Tämä tilanne tympii. Toki oma syy kait siihen on kun jäljet loppuu. Ei olla maltettu vaan ajattaa, on pitänyt ampua. Nyt sitten saa ajella ja katsella jälkiä. Onneksi on yksi paikka missä tuhoava saalistaja ei ole käynyt.  :)

PS. Tuon valkoisen lätkän saa heittää mäkeen ja samoin tuon varmistimen. Ovat vain haitolla. Ja ehdottomasti kapula vaijeriksi muovi pinnoitettua vaijeria, mielellään tuo sankakin saisi olla pinnoitettu. Se on ketulle pakkasessa rääkkiä kun suu on kiinni raudassa, hampaat katkeilee ja halkeilee kun puree kettinkiä. Ja tällaisena kun se pääsee irti niin ei tunnu hyvältä ei.