Kirjoittaja Aihe: Kuinka paljon metsää?  (Luettu 3457 kertaa)

Poissa junttieinari

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 345
Kuinka paljon metsää?
« : 07.10.10 - klo:10:38 »
Mikä olisi mielestänne sopiva määrä hirvijahtia koiralle? On tietysti koirakohtaista, mutta mitä määriä olette hyväksi havainneet? Jos tekee pelkkää hakemista päivän, siis ei löytöä, milloin seuraavan kerran metsään? Päivän haukkumisen jälkeen tietysti tilanne on toinen.

Näyttäisi omalla kohalla ainakin siltä, että kun käy liian tiheään, haku huononee. Vaikka koira näyttääkin virkulta. Kun koira näyttää olevan aika jälkihakuinen, on kylmähaku aika onnetonta, mikäli maastossa ei ole hirviä liikkunut. Kun pitää viikon paussin, virtaa on eri tavalla. Tosin päivän tyhjän hakemisen jälkeenkin hirven viimein löydyttyä virtaa kyllä riittää...

Koira on kyllä ihan hyvässä fyysisessä kunnossa. Seuraa pakenevaa hirveä meillä riittävät 3-5 km ja haukkuukin ihan hyvin. Pisimmät jäljitykset 10 km, jolloin ollaan jo kirkkaasti naapurin puolella...

Poissa junttieinari

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 345
Vs: Kuinka paljon metsää?
« Vastaus #1 : 08.10.10 - klo:19:59 »
Taisi olla tyhmä kysymys, kun kukaan ei kommentoi? Vai eikö kukaan muu täällä notkuva käy metsässä?

En minä mitään suoria vastauksia odottanutkaan, vaan lähinnä kokemuksia omien koirien kanssa. Olisko ennen koetta esim. hyvä pitää vähän paussia? Itsellä kokemukset kokeista omalla koiralla olemattomat, mutta tarkoitus olis ura kohtapuolin aloittaa...kun koira alkaa olla kondiksessa.

Poissa laikaman

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: Kuinka paljon metsää?
« Vastaus #2 : 08.10.10 - klo:20:25 »
No omilla koirilla ( ISLU ja ISLN ja yksi seisoja) oon huomannu että mitä enempi mehtää sitä parempi. Ja mitä nuorempana pääsee mehtään sen parempi. Tietenkin koira väsyy joskus ja sillon pidettävä vähintään seuraavana päivänä lepoa, hyvää ravintoa unohtamatta. Sitä omaa koiraa on opittava lukemaan. Ja vaikka siellä metässä hommat ei aina luista niin silti se varmuudella oppii siellä enempi kuin tarhassa. Tietenkin hyvässä fyysisessä kunnossa oleva koira toimii paremmin ja sen kanssa voi harrastaa useampana päivänä peräkkäin ja nuorempi koira palautuu taas nopemmin kuin vanha koira. Loppusyksystä kun  koiran kunto on terästä voi sillä aivan huoletta metätä peräkkäisinä päivinä. Tämä kestävyys on minusta hyvä ominaisuus laikalla, verrattuna esim: painavaruhoiseen jämttiin jolta saattaa palautumiseen mennä pitkään. Laikalla pidän tärkeenä myös sitä että ei haukuteta turhaan, suattaapi siitä viksuna koirana tympääntyä ja alkaa katella vaikka myyriä. Eli itse vien alkusyksystä ennen jahtikautta koiraa semmosiin maastoihin missä ei ainakaan pitäisi olla hirviä ja koira saa tehdä hakua ja kasvattaa kuntoa aivan rauhassa. Aina tämä ei tietenkään onnistu, vaan koira karkaa hirville. ;)En tiijä auttasko jos sille sanoisi että tänään ei hirviä haukuta. Tämmösillä systeemeillä iten oon puljannu ja hyvin on menny. Ja vaikka tarhassa on ihan ok koiria, niin silti tulee monesti metsässä mieleen erään vanhan koiramiehen lause eli että " Koirahommissa ei oo kuin huonoja ja helevetin huonoja päiviä". Että tämmöstä...

Poissa junttieinari

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 345
Vs: Kuinka paljon metsää?
« Vastaus #3 : 08.10.10 - klo:20:51 »
Näinhän se on. Itellä kävikin just noin. Koira haukku hyvät haukut mut paikka oli paha, en päässyt ampumaan, 40m päästä tuli karkko. Seuraavalla kerralla pyydettiinkin sitte jänistä, kun ei se isäntä kuitenkaan ammu... Pupun pyynti onnistuu hyvin ilman asettakin!

No nyt yritetään unohtaa ne puput ja keskitytään taas isompiin otuksiin.

Poissa Jarmo_P

  • Itälaikajaosto
  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 2768
Vs: Kuinka paljon metsää?
« Vastaus #4 : 08.10.10 - klo:21:34 »
Itse en hirveesti koiran intoa panttaa, mutta jos näyttää innon puutetta niin silloin vähennetään liikuntaa.

Ei sekään ole hyvä että koira on kuin ruutitynnyri voi olla että löytöhaukku jää lyhyeksi. Mieluummin alku hyvin kuin lopussa yritetään paikkailla.
Riistavietin kennel: Syntynyt metsästäjäksi, Pakotettu palkkatyöhön :).

Poissa laikaman

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: Kuinka paljon metsää?
« Vastaus #5 : 08.10.10 - klo:22:53 »
No se löytöhaukku on vielä asia erikseen ja siihen tuntuu liittyvän monenlaisia uskomuksia. Itse kuvailisin sitä Tuntemattoman sotilaan Antti Rokan sanoja mukaillen eli " Niitä löytöhaukkuja on kahenlaisia, on semmosia mitkä kestää pitkään ja niitä mitkä ei kestä pitkään". Kumpiakin tuntuu tulevan syksyn mittaan vastaan tasasesti. Väittäsin jopa että hirvelläkin on osuutta tähän hommaan ja ainakin susialueella on hirvet ollu ijän päivän kohtuu herkkiä liikahtamaan.Tiijä sitte...